Tijd voor een eerlijke reclamebelasting

12 september 2016

Tijd voor een eerlijke reclamebelasting

Foto: Nils Müller

Sinds vorig jaar moeten ondernemers op bedrijventerreinen een forse reclamebelasting betalen: € 875,- per jaar is het laagste tarief. ‘Voor kleine ondernemers als zadelmaker Marcel Molenaar is dat meer dan een maandsalaris’ zegt SP raadslid Nils Müller, ‘het is tijd voor een grondige herziening van de reclamebelasting’.

De reclamebelasting wordt geheven om het ondernemersfonds te betalen. Vanuit het ondernemersfonds worden verschillende voorzieningen betaald, voornamelijk camerabewaking. Maar de reclamebelasting is ingevoerd zonder overleg met de ondernemers, is onevenredig hoog en de ondernemers hebben niets te zeggen over wat er met het geld gebeurt. Dat schrijven zij in een manifest dat ze zondag naar buiten brachten.

SP raadslid Nils Müller:

‘Deze reclamebelasting moet van, voor en door de ondernemers zijn. Als zij vragen om een herziening, dan moet deze er komen. Daarom stellen wij dat vandaag aan de gemeenteraad voor.’

Lees hier het hele manifest:

op naar een eerlijke reclame-belasting

Sinds 2009 kent Zutphen een reclamebelasting voor de binnenstad. Geld dat daarvoor wordt opgehaald gaat naar een ondernemersfonds waar bijvoorbeeld kerstverlichting van betaald wordt. In 2015 vroegen een aantal grote bedrijven op bedrijventerreinen de Stoven, Revelhorst en de Mars ook om de reclamebelasting bij hen te heffen. Sindsdien betaalt elke ondernemer op één van de bedrijventerreinen reclamebelasting. Van die reclamebelasting worden in principe zaken die van belang zijn voor alle ondernemers betaalt, zoals beveiliging en bewegwijzering. Maar de huidige reclamebelasting is drie keer een oneerlijke reclamebelasting.

De reclamebelasting is oneerlijk om drie redenen: ten eerste is hij ingevoerd zonder overleg met de ondernemers, ten tweede is hij onevenredig hoog en ten derde hebben wij, een groot deel van de ondernemers op de bedrijventerreinen, geen zeggenschap over wat er met het geld gebeurt.

Ingevoerd zonder overleg met ondernemers

Op 15 december 2014 werd de reclamebelasting voor bedrijventerreinen besproken in de gemeenteraad. Het college van burgemeester & wethouders vertelde de gemeenteraad dat het verzoek hiertoe vanuit de ondernemers zelf is gekomen. In de aanloop naar de ontwikkeling van een Ondernemersfonds toe schijnt een enquête gehouden te zijn onder 200 ondernemers,. Daaruit bleek maar liefst 72% voor zo’n Ondernemersfonds en bijbehorende reclamebelasting te zijn. Wij kunnen ons echter niet meer herinneren dat ons iets gevraagd is, en we zijn niet de enige. Op het verzoek om de onderzoeksresultaten van de enquête met ons te delen werd meerdere malen niet gereageerd.

De 29 gemeenteraadsleden waren daardoor in de veronderstelling dat een hele ruime meerderheid van de ondernemers voor een Ondernemersfonds en bijbehorende reclamebelasting  zou zijn en stemden allen voor het plan.

Onevenredig hoog

De reclamebelasting is onevenredig hoog.  Een kleine eenmanszaak van een gepassioneerde kleine ondernemer betaalt evenveel belasting als de multinational McDonalds. Hoe komt dat? De hoogte van de belasting wordt bepaald aan de hand van de waarde van een pand.

Het laagste tarief is een reclamebelasting van € 875,- per jaar voor alle panden met een waarde onder de € 500.000,-. Een pand van kleine ondernemer heeft vaak een waarde van nog geen € 100.000,-, maar valt dus wel gelijk onder dezelfde belasting als een pand met een waarde van € 500.000,-. De McDonalds en de kleine ondernemer betalen beiden € 875,- reclamebelasting. Voor de multinationale fastfoodketen is dat peanuts, maar voor kleine ondernemers is het meer dan een maandsalaris.

Geen zeggenschap

Wij moeten meebetalen aan het ondernemersfonds, dus willen we ook wat te zeggen hebben over wat er met het geld gebeurt. 90% van het Ondernemersfonds gaat naar camerabewaking, maar veel van ons hangen zelf beveiligingscamera’s op omdat we aan de camera’s van het Ondernemersfonds niet veel hebben. Ze hangen verkeerd, werken niet of werken niet naar behoren.

Deze reclamebelasting is oneerlijk. Wij zijn best bereid mee te betalen aan een ondernemersfonds, als we daar zelf wat aan hebben, als we daar zelf wat over te zeggen hebben en als het een evenredige belasting is die überhaupt te betalen is.

Er is naar alle waarschijnlijkheid iets misgegaan bij de invoering van de reclamebelasting. Dat kan gebeuren, maar fouten moeten herstelt worden. Daarom roepen wij de 29 raadsleden van de gemeenteraad van Zutphen op om de reclamebelasting met terugwerkende kracht per direct stop te zetten en in overleg met alle ondernemers op bedrijventerreinen in een openbare en duidelijk aangekondigde bijeenkomst tot een eerlijke reclamebelasting te komen.

• Niek Berkout en Fred Stavers, Taxi Berkhout
  • Maarten Ceelen, Jachtwerf de Marshaven