Feest voor bewoners Laan van de Higlanders in Leesten Oost

28 juni 2017

Feest voor bewoners Laan van de Higlanders in Leesten Oost

Foto: SP Zutphen

Na een maandenlange strijd samen met de SP krijgen de bewoners van de Laan van de Highlanders eindelijk een fatsoenlijke verharde weg voor de deur. Gekonkel tussen gemeente en projectontwikkelaar speelde al lang voordat de bewoners er in 2016 kwamen wonen en al die tijd is het een grote zandbak voor de deur geweest. Maar dinsdag is er eindelijk een overeenkomst tussen beide gesloten en is er duidelijkheid: Voor het einde van dit jaar moet de weg er liggen.

In de Laan van de Highlanders staan nieuwe opgeleverde huizen, maar ligt nog steeds een weg vol zand en zonder stenen. Dit is het gevolg van een conflict tussen de gemeente en de ontwikkelaar van de woningen dat al lange tijd duurt. Beide waren van mening dat de ander voor de aanleg van weg en verlichting moesten zorgen.

Axel, één van de omwonenden van de onverharde weg, zegt:

“Door de inzet van de SP én de inzet van ons, de bewoners van de Laan van de Highlanders, is alles in een stroomversnelling gekomen. Ik ben blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is en dat onze weg er komt.”

Ook de SP is verheugd. Fractievoorzitter Mathijs ten Broeke:

Foto: SP
“Wij zijn ontzettend blij. Eindelijk hebben de bewoners duidelijkheid en dat verdienen ze. Ook hebben we samen laten zien dat je de wereld om je heen echt kunt veranderen, als je samen de handen ineen slaat. Met fatsoenlijke eisen en gezamenlijke inzet hebben ze iets heel belangrijks voor elkaar gekregen."

Door allebei water bij de wijn te doen hebben gemeente en de ontwikkelaar van de woningen een eind gemaakt aan hun gekonkel. Voor uiterlijk 1 december 2017 moet de definitieve bestrating er liggen, moeten de groenvoorzieningen op orde zijn en moet er straatverlichting staan. Dat is ook hard nodig want de ene dag is de zandweg een grote stofwolk, de andere dag verandert deze in een modderpoel. Ook ontstaan er gevaarlijke situaties doordat kinderen niet op de stoep kunnen lopen, scooters langs de weg racen, mensen onderuit gaan met hun fiets, mensen in een rolstoel niet in de straat kunnen komen. Door te strijden en te winnen hebben de bewoners hier verandering in gebracht.