“Verandering ten gunste van gewone mensen, komt van gewone mensen”

4 juli 2017

“Verandering ten gunste van gewone mensen, komt van gewone mensen”

Foto: SP

Afgelopen zaterdag was het Super Zaterdag. Een dag waarop 1000 actievelingen in 100 buurten de straat op gaan in heel Nederland. Ook in Zutphen ging de SP de straat op, samen met  SP-Kamerlid Peter Kwint.

Foto: SP
De SP bracht een bezoek aan de bewoners van de Laan van de Highlanders in Leesten-Oost, want het was tijd voor feest. De bewoners hebben samen met SP-Zutphen gestreden voor een fatsoenlijke verharde weg voor de deur. Gekonkel tussen gemeente en de projectontwikkelaar zorgde ervoor dat er geen zicht was op een weg. Maar door doorzettingsvermogen, door de handen in een te slaan en door niet op te geven krijgen de bewoners waar ze recht op hebben; een verharde weg.

SP-Kamerlid Peter Kwint:

“Een paar weken geleden was het nog een groot raadsel wanneer en zelfs óf er een weg zou komen te liggen in deze straat. Nu weten we dat die weg er ligt voor 1 december 2017. Dat komt niet door de wethouder of door een vastgoedbaas  – laat jullie dat niet wijs maken. Dat komt door jullie.”

“Verandering ten gunste van gewone mensen, komt van gewone mensen. Niet van raadsleden, niet van Kamerleden, niet van wethouders, ministers en al helemaal niet van vastgoedbazen. Jullie hebben de mensen die er over gaan een reden gegeven om naar jullie te luisteren. Dat is het succes van de Laan van Highlanders”.

Foto: SP

De SP overhandigde ‘de eerste straatsteen’ aan de bewoners van de Laan van de Highlanders.

Ellis Müller, het SP-raadslid dat de bewoners tijdens hun acties in raad en daad bij stond:

“Voor ons was het een eer dat we deze mensen mochten helpen bij hun strijd voor een weg, maar denk nou niet dat wij dat uit liefdadigheid doen. Wij doen dit omdat wij er van overtuigd zijn dat verandering ten gunste van gewone mensen komt van gewone mensen. En dat geldt dus niet alleen voor de aanleg van een weg in een straat, maar ook voor betere zorg, voor beter onderwijs, voor eerlijker werk en voor een schoon milieu. Voor al die onderwerpen geldt: we moeten de mensen die er over gaan een reden geven om naar ons te luisteren. Zoals de bewoners van de Laan van de Highlanders hebben gedaan.”

“Om te winnen moeten wij, ‘gewone mensen’, groeien en sterker worden en dáárom voeren wij, als SP, dit soort acties. Voor een weg in een straat, maar ook tegen oneerlijke reclamebelasting, voor fatsoenlijke contracten voor thuiszorgers en tegen de komst van een brug over de Vispoortgracht. Want verandering ten gunste van gewone mensen komt van gewone mensen.”