Schijnduurzaamheid van wethouder is geldverspilling

30 augustus 2017

Schijnduurzaamheid van wethouder is geldverspilling

Foto: SP Zutphen

Wethouder René Sueters heeft voorgesteld om meer dan een half miljoen euro te besteden aan een nieuw groen en hip klimaatbeheersingssysteem voor het Zutphense gemeentehuis. De SP stelt voor om het bij een normale degelijke centrale verwarming en airco te houden en de overige tonnen te besteden aan wat echt nodig is in Zutphen.

Fractievoorzitter Mathijs ten Broeke:

“Pas als er genoeg betaalbare jongerenwoningen in Zutphen zijn, dan kunnen we het hebben over hippe groene high-tech-installaties voor het gemeentehuis. En ook dan blijft het een bezopen plan.”

De gemeenteraad heeft eerder al € 400.000 beschikbaar gesteld voor een nieuw klimaatbeheersingssysteem, maar hier bleek € 150.000,- meer voor nodig om het ook te laten werken. Om er nu vervolgens een systeem met zogeheten ‘Warmte-koude-opslag’ van te maken zou nog eens € 372.000,- extra nodig zijn. Als klap op de vuurpijl geeft de wethouder, eerlijk als hij is, nog wel een risico mee: ‘Aanschaf en installatie zouden duurder uit kunnen pakken[1].’

Onder het mom van duurzaamheid lijkt de gemeente vele extra tonnen te willen investeren in iets heel normaals: gezonde lucht en een goede temperatuur. Of die felbegeerde warmte-koude-opslag van de wethouder zijn groene belofte nakomt is nog maar de vraag, uit onderzoek blijkt dat 70% van dit soort systemen het beloofde rendement niet haalt[2]

Foto: SP
“Als wethouder Sueters echt de duurzame held uit wil hangen, laat hem dan eens wat doen aan de oorzaak van milieuvervuiling en uitputting van de aardbol. Want zolang de grote bedrijven alleen belang hebben bij productie, consumptie en de korte termijn, is het milieu altijd de dupe en is een duurzame wereld slechts wensdenken. Een WKO-systeem is dan ook een druppel op de gloeiende plaat."

"Dus hou op met die schijnduurzaamheid en voer samen met ons en miljoenen andere mensen strijd tegen het grootkapitaal dat een duurzame toekomst voor ons belemmert. Dan kunnen we ondertussen de overige tonnen besteden aan wat Zutphen wél nodig heeft: meer betaalbare jongerenwoningen.”