‘College Zutphen moet stoppen met politieke pesterij’

5 oktober 2017

‘College Zutphen moet stoppen met politieke pesterij’

Het college van burgemeester & wethouders van Zutphen wil de solidariteitsregeling van de SP dwarsbomen. Dat meldt nieuwswebsite Zutphen24 vandaag. SP-ers laten hun raadsvergoeding maandelijks rechtstreeks in hun ‘solidariteitskas’ storten, maar daar wil het gemeentebestuur nu niet meer aan mee werken.

Nils Müller, afdelingsvoorzitter van de SP in Zutphen, noemt het 'politieke pesterij'. "Blijkbaar vinden de bestuurders van Zutphen het een slechte zaak dat wij een deel van onze raadsvergoeding in onze idealen investeren."

Zutphense raadsleden krijgen een raadsvergoeding van netto € 901,63 per maand. De vier Zutphense SP-raadsleden storten driekwart daarvan in hun solidariteitskas. Daardoor is de SP onafhankelijk van sponsoren en bedrijven. Veel van de acties die de inwoners van Zutphen met de SP voeren worden betaald uit deze solidariteitskas, bijvoorbeeld de actie voor afschaffing van de marktwerking in de huishoudelijke zorg, de acties voor een glijbaan in het zwembad en de acties voor betaalde huurwoningen.

Müller: "We leggen ons hier absoluut niet bij neer. Solidariteit kun je niet verbieden. We hebben deze regeling al sinds 1974 en we zijn er trots op. We laten het dan ook niet zomaar dwarsbomen door politieke pesterijen."