"Met grote spoed glijbaan terug"

4 november 2017

"Met grote spoed glijbaan terug"

Foto: SP

Een metershoge opblaasglijbaan op winkelcentrum de Vijver trok vandaag de aandacht van het winkelend publiek van de Action, Jumbo, Aldi en andere winkels. De SP voerde actie voor de ombouw van zwembad de IJsselsag tot recreatiebad met glijbaan en buitenbad. SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke:

"De enige manier om het zwembad financieel gezond te krijgen, is door het om te bouwen naar een recreatiebad. Maar nog belangrijker: Zutphen verdient een recreatiebad."

Als in 2012 geluisterd werd naar de mensen uit Zutphen, had Zutphen nu een mooi recreatiebad wat het verdient. Alleen de SP en één lid van GroenLinks stemden toen tegen de bouw van het vierkant wedstrijdbad als vervanging van recreatiebad Graaf Ottobad. Sinds bekend werd dat het Graaf Ottobad tegen de vlakte ging, voeren de SP’ers al actie voor een glijbaan en buitenbad.

Foto: SP

Dat het nieuwe zwembad er financieel slecht voor staat, is voor Ten Broeke geen verassing:

"Dit vierkante wedstrijdbad verwacht méér geld op te halen van recreatiezwemmers dan het Graaf Ottobad deed. Iedereen kon bedenken dat dat niet ging werken. Om te voorkomen dat het zwembad kopje onder gaat, is het belangrijk dat de gemeente het zwembad nu alsnog gaat ombouwen. Liever ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald."

De wethouder en diverse politieke partijen wijten de problemen bij zwembad de IJsselslag aan slecht bestuur. Wethouder Pennings van het CDA weigert structureel te reageren en D66-raadslid Huibert Brouwer zij zelfs letterlijk: ‘Dit zullen ze zelf moeten oplossen.’ SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke noemt dat naïef.

"Sinds de verzelfstandiging in 1992 heeft het zwembad meerdere malen bij de gemeente moeten aankloppen voor extra geld. Toen ze dat niet kregen, leidde dat tot spanningen in en rondom de organisatie. Ruziënde en opstappende zwembadbesturen zijn al meer dan 10 jaar schering en inslag. Als je dat constateert, dan kun je de verantwoordelijkheid niet van je af blijven schuiven. Dan moet je zoeken naar fundamentelere oorzaken van de problemen, en met oplossingen komen."

Foto: SP

Honderden handtekeningen en boodschappen aan de wethouder zijn op de zwembandjes geschreven. Deze worden aangeboden aan de wethouder.