SP presenteert plan voor bouw 300 betaalbare woningen

19 februari 2018

SP presenteert plan voor bouw 300 betaalbare woningen

Foto: Pixabay

De SP presenteert vandaag een plan om de komende jaren ten minste 300 fatsoenlijke en betaalbare woningen te bouwen in De Hoven. In plaats van alleen te kiezen voor woningen voor rijke mensen, zoals de gemeentebestuurders willen, wil de SP juist dat er gebouwd wordt voor iedereen.

In plaats van wijken voor de rijken, is het tijd voor 300 fatsoenlijke en betaalbare woningen in De Hoven voor iedereen, vindt de SP. “Dat willen wij om drie redenen,” zegt SP-lijsttrekker Mathijs ten Broeke.

“Ten eerste is het de beste manier om het verenigingsleven en het voorzieningenniveau in De Hoven op peil te houden. Ten tweede is het de beste manier om armoede te bestrijden en koopkracht te laten stijgen. Ten derde willen we gewoon dat iedereen die graag in Zutphen zou willen wonen, ook echt in Zutphen kan komen wonen.”

Foto: SP Zutphen

Als het voor de bouw van sociale huurwoningen nodig is, wil de SP dat de gemeente Zutphen breekt met de provinciale afspraken die de krapte op de woningmarkt bewust in stand houden: de zogenoemde ‘woningcontingentering’. Ten Broeke:

“Het is deze maand 147 jaar geleden dat David Evekink zijn vermogen naliet ten behoeve van de bouw van fatsoenlijke en betaalbare woningen voor gewone, werkende Zutphenaren. Als David Evekink het 147 jaar geleden kon, dat kan de gemeente Zutphen het vandaag de dag toch zeker ook?”