SP’er Mathijs behoort tot 12 beste raadsleden van Nederland

9 maart 2018

SP’er Mathijs behoort tot 12 beste raadsleden van Nederland

Foto: SP

Vandaag maakte de Volkskrant bekend dat de Zutphense SP-lijsttrekker Mathijs ten Broeke volgens een vakjury bij de beste 12 raadsleden van Nederland hoort. Wie de allerbeste lokale politicus van het land is, wordt bepaald door een stemming.

• Foto: SP
    Breng hier je stem (opnieuw) uit op Mathijs

"Hij vecht voor het kleine en grote belang. Van een straat die na maandenlang steggelen tussen gemeente en ontwikkelaar werd aangelegd tot zijn strijd voor een gemeentelijk zorgbedrijf."

Volgens de vakjury, bestaande uit debatinstituut Perikles, campagnebureau BKB, de Volkskrant en omroep WNL, is Mathijs ‘een rijzende ster’. In het juryrapport staat:

“Mathijs ten Broeke leidt de jongste raadsfractie in Zutphen, en dat doet hij met durf en energie. Hij won in 2017 al een prijs toen hij Zutphense politicus van het jaar werd. Hij komt met innovatieve en soms spraakmakende ideeën. Dat maakt hem zichtbaar binnen en buiten de raad. En het blijft niet alleen bij ideeën. Hij krijgt ook dingen voor elkaar. Zo vecht hij voor het kleine en grote belang. Van een straat die na maandenlang steggelen tussen gemeente en ontwikkelaar werd aangelegd tot zijn strijd voor eengemeentelijk zorgbedrijf. Een jonge, verfrissende en inhoudelijk sterke politicus, waar we de komende jaren meer van gaan zien.”

Nils Müller, afdelingsvoorzitter van de SP in Zutphen, is beretrots:

“Onder de inspirerende leiding van Mathijs hebben we de afgelopen jaren keihard gebouwd aan een sterke sociale beweging in Zutphen, binnen én buiten de gemeenteraad. We knokten met succes voor speeltuintjes, tegen prestigeproject Broederenklooster, voor jongerenwoningen, tegen de komst van burgemeester Loek Hermans, voor het afschaffen van de marktwerking in de zorg, tegen de torenhoge reclamebelasting voor kleine ondernemers, voor een verharde weg bij de Laan van de Highlanders en voor het behoud van de kinderboerderij.

Dat was niet altijd makkelijk, en tegen de stroom inzwemmen werd niet altijd gewaardeerd door de rest van de politiek. Maar het was wel nodig. We blijven de komende vier jaar dus knokken, voor betaalbare woningen voor iedereen en voor de komst van een recreatiebad in Zutphen. Het is meer dan terecht dat onze voorman gekozen is tot één van de twaalf beste raadsleden van Nederland. Wat ons betreft kiezen we hem nu tot het beste raadslid van Nederland!”

Stemmen kan tot zondag 18 maart om 09.00 uur. De vier raadsleden met de meeste stemmen gaan door naar de finale. De ontknoping vindt plaats op dinsdag 20 maart in Paradiso (Amsterdam) en wordt live uitgezonden.

Foto: Lokaal Gelderland