SP steunt petitie behoud bibliotheek

13 september 2018

SP steunt petitie behoud bibliotheek

De Zutphense SP afdeling
gaat de bibliotheek helpen met het verzamelen van handtekeningen voor
het openhouden van de bieb. SP-afdelingsvoorzitter Ellen Jager: ‘De
bibliotheek is een belangrijke voorziening en die mag niet verloren
gaan.’

Gemeente Zutphen moet stevig bezuinigen. Dat komt voornamelijk door bezuinigingen die de Rijksoverheid bij de gemeente heeft neergelegd. Het college van burgemeester en wethouders moet daardoor elk jaar 13 miljoen euro bezuinigen en stelt voor € 150.000,- van die bezuiniging bij de bibliotheek te halen. Directeur Huis in ’t Veld gaf daarop aan dat deze bezuiniging mogelijk zou kunnen leiden tot sluiting van de bieb in Warnsveld of zelfs de vestiging in de Broederenkerk in Zutphen. De SP wil dat voorkomen.

SP afdelingsvoorzitter Ellen Jager:

‘De bibliotheek speelt een belangrijke rol in de Zutphense gemeenschap. De afgelopen jaren is er veel in de bibliotheek geïnvesteerd, waardoor het veel meer is geworden dan een hele grote boekenkast. De bibliotheek is een plek waar kennis wordt uitgewisseld, waar gestudeerd wordt, waar mensen elkaar ontmoeten, waar laaggeletterdheid wordt tegengegaan en digitale vaardigheden worden aangeleerd. We mogen niet het risico lopen dat dat voor Zutphen verloren gaat.’

De SP-vrijwilligers gaan vanavond voor het eerst de deuren langs met de petitie.