Zutphen stopt met PlusOV

28 september 2018

Zutphen stopt met PlusOV

SP wethouder Mathijs ten Broeke heeft te kennen gegeven dat het college van burgemeester en wethouders van Zutphen voor een groot deel wil stoppen met PlusOV. De afgelopen periode kwam PlusOV vaak slecht in het nieuws vanwege de problemen met het leerling-, jeugdwet-, en dagbestedingsvervoer.

Sinds 2016 maakt gemeente Zutphen, net als acht andere gemeenten, gebruik van de diensten van Plus OV voor ‘vraagafhankelijk’ en ‘routegebonden’ vervoer. Toen PlusOV werd opgericht, geloofden veel politici dat het beter en goedkoper zou worden. Dat blijkt nu niet het geval te zijn. SP-fractievoorzitter Nils Müller: ‘Sinds de gemeente gebruik maakt van PlusOV is het leerlingen-, jeugdwet- en dagbestedingsvervoer slechter en duurder geworden. Stoppen met die onderdelen van PlusOV is een stap vooruit.’

Müller: ‘Opnieuw blijken de beloftes van het op afstand zetten van gemeentelijke voorzieningen niet waar te worden. In plaats daarvan leiden ze juist tot minder zeggenschap en hogere kosten. De gemeente betaalt drie ton per jaar meer aan leerlingen-, jeugdwet en dagbestedingsvervoer dan voorheen, terwijl de klachten alleen maar zijn toegenomen.’
SP-fractievoorzitter Nils Müller:

'Het was een foute keuze om complex vervoer grootschalig en op afstand te organiseren. De mens stond niet meer centraal en problemen konden daardoor niet direct worden opgelost. Het personeel van PlusOV heeft een onmogelijke opdracht gehad. Stoppen met PlusOV is een stap vooruit. Voor de tijd van PlusOV ging ook niet alles vlekkeloos, maar die meer lokale en kleinschalige structuur biedt meer zekerheid en zorgvuldigheid dan PlusOV ooit zal kunnen bieden. Het is tijd om nu knopen door te hakken en het roer omgooien.’