Bezuiniging bibliotheek van de baan

7 november 2018

Bezuiniging bibliotheek van de baan

Foto: Guido Weesie

De bezuiniging van € 150.000,- op de bibliotheek gaat niet door. Het SP-voorstel werd met een overgrote meerderheid van 26 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. Het amendement, dat de SP samen met GroenLinks, PvdA, CDA en D66 verdedigde, staat dat er in plaats daarvan bezuinigd moet worden op Citymarketing, subsidie voor onderhoud van particuliere eigenaren van monumenten en gemeente-apps.

SP-fractievoorzitter Nils Müller: ‘Deze overwinning was onmogelijk geweest zonder de tomeloze inzet van al die bibliotheekmedewerkers, en al die Zutphenaren die hun handtekening hebben gezet voor het behoud van de bieb’.

Zutphen moet ongeveer 12 miljoen euro per jaar bezuinigen. Maandagavond 5 november stemde de gemeenteraad over een van de grootste bezuinigingsoperaties uit de geschiedenis van Zutphen. ‘We zijn blij dat we sluiting van de bibliotheek hebben weten te voorkomen. Tegelijkertijd maken we ons grote zorgen over de gevolgen van deze bezuinigingsoperatie’ aldus Müller.

‘Deze bezuinigingsoperatie is niet het idee van dit gemeentebestuur. We worden er toe gedwongen door de landelijke politiek in Den Haag. Zij hebben eerst zo’n 10 miljoen bezuinigd op jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en werk. Daarna hebben ze de gemeente Zutphen er verantwoordelijk voor gemaakt.’