SP succes: exit reclamebelasting

18 december 2018

SP succes: exit reclamebelasting

Foto: Berdi Hissink, ZZP Zutphen

Belofte gemaakt en belofte gehouden: er komt een einde aan de reclamebelasting in Zutphen. Maandagavond 17 december stemde de gemeenteraad van Zutphen daarmee in. Kleine ondernemers knokken al sinds 2016 voor die afschaffing. De SP is trots.

Vanaf 2015 moesten ondernemers op bedrijventerreinen een torenhoge reclamebelasting van € 875,- per jaar of meer betalen. Voor sommige kleine ondernemers is dat ongeveer een maandsalaris. In september 2016 schreef een tiental ondernemers samen met SP’er Nils Müller een manifest, waarin zij de gemeente opriepen de reclamebelasting af te schaffen.

Daarop volgden verschillende actiebijeenkomsten, handtekeningen- en posteracties en lieten de ondernemers flink van zich horen bij vergaderingen van de gemeenteraad. Dat leidde eind 2016 al tot snel succes, toen de reclamebelasting voor kleine ondernemers werd verlaagd. Müller: ‘Na ruim twee jaar is het Zutphense gemeentebestuur tot het inzicht gekomen dat de reclamebelasting beter helemaal kan worden afgeschaft. Dat is een groot succes voor de ondernemers.’