SP: Voorkomen woonlastenstijging door hoge energierekening

20 december 2018

SP: Voorkomen woonlastenstijging door hoge energierekening

Volgend jaar stijgt de energierekening met tientjes per maand. Zeker slecht geïsoleerde woningen zullen dat gaan merken. De SP wil dat het gemeentebestuur en de woningcorporaties maatregelen nemen om woonlastenstijging te voorkomen. SP-fractievoorzitter Nils Muller: ‘De woonlasten van mensen moeten omlaag, in plaats van omhoog.’

Muller: ‘Het grootste deel van de slecht geïsoleerde woningen in Zutphen zijn sociale huurwoningen. Terwijl de woningcorporaties moeten zorgen voor betaalbare huurwoningen, rijzen daardoor juist bij hen de woonlasten de pan uit’.

Lees ook: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2393621/Rene-stookt-deels-voor-de...

Bewoners van de flats aan de Gerard Doustraat verwarmen hun woningen met ouderwetse gaskachels en hebben nog steeds enkele beglazing. Hun gasrekening is daardoor torenhoog. Samen met de SP schreven zij meerdere brieven aan de woningcorporatie met de vraag of hier wat aan gedaan kon worden, maar reactie bleef uit. Muller: ‘Een sociale verhuurder mag zijn huurders nooit negeren. Zeker niet als ze met zulke terechte vragen komen.’

Muller vroeg in de raadsvergadering van 17 december daarom aan de wethouder om de woningcorporatie aan te sporen tempo te maken. Verantwoordelijk wethouder Mathijs ten Broeke (SP) beloofde afspraken te gaan maken met de woningcorporatie over isolatie van de woningen in 2019 en gaat de woningcorporatie vragen snel te reageren op de brieven van de bezorgde huurders.