Huurdersopstand zwelt aan

2 april 2019

Huurdersopstand zwelt aan

Foto: SP Zutphen

Stel je voor: Na jaren zegt je verhuurder eindelijk je woning op te knappen. Men belooft: De verbouwing zal zo snel en soepel gaan, dat je er niet je huis voor uit hoeft. En omdat de energierekening zal dalen door betere isolatie, gaat je huur iets omhoog. Per saldo ga je er op vooruit. Het klinkt geweldig. Maar achteraf blijkt het huis zo slecht geïsoleerd te zijn, dat je méér bent gaan stoken. Het overkwam honderden Zutphense huurders.

Tientallen huurders met vergelijkbare problemen hebben zich de afgelopen weken verenigd. Van Noordveen tot de Zuidwijken en van de Staatsliedenbuurt tot het Warnsveldsewegkwartier. In alle wijken borrelt het. De SP steunt de huurders in hun strijd.

SP-fractievoorzitter Nils Müller: ‘Terwijl de huren van deze mensen stijgen, moeten ze meer gas verstoken. Het is driedubbel fout. Mensen moeten meer huur gaan betalen, meer gaan betalen voor hun energierekening en de mislukte renovatie helpt niets in de strijd tegen klimaatsverandering.’

Huurders uit verschillende straten zijn inmiddels een posteractie begonnen, waarmee zij Woonbedrijf Ieder1 oproepen om respect te tonen, te luisteren en hun problemen op te lossen.

De SP wil drie dingen: Ten eerste dat de gemeente een grootschalig onderzoek opzet naar de problemen, oorzaken en gevolgen van het mislukte renovatieproject van Woonbedrijf Ieder1. Ten tweede dat alle huurverhogingen die voortgekomen zijn uit ‘verduurzaming’ worden teruggedraaid, totdat onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat de woningen echt energiezuiniger zijn geworden. En ten derde dat er een ‘Woonlastenwaarborg’ wordt ingevoerd om te garanderen dat huurders niet meer gaan betalen na een renovatie voor verduurzaming.

Müller: ‘Er is een groep politici die zegt: Over 100 jaar staat het water aan onze lippen. Tegelijkertijd is er een groeiende groep mensen die terugroept: Ja, maar wacht even, het water staat ons nú al aan de lippen! Het is hoog tijd dat we die laatste groep serieus gaan nemen.’