SP wil onafhankelijk onderzoek naar mislukte renovaties

8 april 2019

SP wil onafhankelijk onderzoek naar mislukte renovaties

Foto: SP Zutphen

De Zutphense SP wil dat de gemeente een onafhankelijk onderzoek instelt naar de mislukte renovaties van Woonbedrijf Ieder1. Dat zou gedaan kunnen worden door de Woonbond, zoals Ieder1 nu ook al zelf voorstelt in de wijk Noordveen, waar huurders eerder in actie kwamen en de corporatie een zwartboek aanboden.

Er zijn tientallen huurders in Zutphen die sinds hun woning ‘opgeknapt’ is met tal van problemen kampen. Volgens huurders klopt er niets van hun verhoogde energielabel, en dus ook niet van de daaraan gekoppelde verhoging van hun huurprijs. Sommige huurders geven zelfs aan méér te zijn gaan stoken sinds de renovatie. Ook lijkt de vergoeding die huurders krijgen bij een renovatie willekeurig te zijn uitgedeeld, en hebben ze sinds de renovatie last van tientallen gebreken.

SP-fractievoorzitter Nils Müller: “Zutphense huurders zijn de dupe van een renovatieproject te snel en te haastig is uitgevoerd. Het is goed dat Woonbedrijf Ieder1 nu een onafhankelijk onderzoek wil laten doen in de wijk Noordveen, maar de problemen spelen op veel meer plaatsen. De gemeente moet daarom snel een onafhankelijk onderzoek instellen om de misstanden in heel Zutphen in kaart te brengen en oplossingen voor te stellen, zodat de problemen van tientallen Zutphense huurders opgelost kunnen worden”.

De SP raadsleden zullen in de raadsvergadering van maandag 8 april het college vragen zo’n onderzoek in te stellen.