Zutphense huurders eisen ingrijpen politiek

18 mei 2019

Zutphense huurders eisen ingrijpen politiek

Foto: SP Zutphen

Ruim 60huurders kwamen vanavond bijeen op ‘de Grote Huurdersavond’. De avond was georganiseerd door de SP om verschillende groepen huurders, die al lange tijd actievoeren voor verbetering, samen te brengen. Ze eisen dat de politiek ingrijpt om hun situatie te verbeteren.

Er waren niet alleen huurders van Woonbedrijf Ieder1, maar ook van Ons
Huis, de David Evekinkstichting en verschillende particuliere verhuurders en huisjesmelkers aanwezig op de avond. Al lange tijd zetten zij zich op verschillende manieren in voor verbetering van hun woningen.

De huurders luisterden naar elkaars verhalen, waarna ze hun gezamenlijke oproep aan de politiek presenteerden. De huurders willen herstel van alle fouten als gevolg van mislukte renovaties, fatsoenlijke en eerlijke renovatie van de nog niet gerenoveerde woningen, géén huurverhoging als gevolg van een renovatie, terugdraaien van alle eerdere huurverhogingen die het gevolg waren van de renovatie en meer zeggenschap over hun eigen woningen. Ze vragen de politiek hun daarbij te helpen.

De SP-gemeenteraadsfractie zal de oproep van de huurders in de gemeenteraad herhalen, en vervolgens met concrete voorstellen komen.
SP-fractievoorzitter Nils Müller: ‘Binnenkort praat de gemeenteraad over
de visie die ze hebben op wonen. Dat is het moment dat wij het geluid
van de huurders zullen laten horen.’

SP-Kamerlid Sandra Beckerman was aanwezig om de verhalen van huurders te horen en de huurders moed in te spreken. Beckerman: ‘Goed om te zien hoeveel huurders in Zutphen in beweging komen voor fatsoenlijke, waardige en betaalbare woningen. Als mensen samen opstaan is alles mogelijk.’