Onderzoek Follow the Money toont gegraai van zorgbedrijven aan

26 juni 2019

Onderzoek Follow the Money toont gegraai van zorgbedrijven aan

Foto: SP Zutphen

De Zutphense gemeenteraad van 8 april roept SP-wethouder Mathijs ten Broeke op het matje tijdens het vragenkwartiertje. De reden? Zijn uitspraken over aanbestedingen in de thuiszorg in de Stentor van de week ervoor. CDA, D66 en BewustZW riepen de wethouder op om zijn woorden te nuanceren, het zou de zorgbedrijven in een kwaad daglicht stellen en onnodig hard zijn. "Een realistischere toon zou iets beter zijn" zei het CDA.

Als reactie daarop zei de wethouder dat wat hij zei “geen woord te veel was. Dit is inderdaad wat er aan de hand is." Hij beëindigde zijn betoog met het aantonen dat zij als college weinig inzicht hebben in de uitgaven van zorgbedrijven en waar het gemeenschapsgeld naartoe gaat. "Dit is een kwestie tussen werkgever en werknemer, daar hebben wij niet direct inzicht in”.

Een paar maanden later, op 26 juni 2019, publiceert journalistieke waakhond Follow the Money een onderzoek naar de winsten bij zorgbedrijven. En wat blijkt: door het hele land strijken zorgbedrijven meer op dan wat ze uitgeven aan zorgverlening en organisatie. In sommige gevallen blijkt de winst tot 20% te zijn gestegen. Gemeenschapsgeld wat eindigt in de zakken van zorgcowboys, zoals het onderzoeksteam het zelf noemt.

SP fractievoorzitter Nils Müller: “Het onderzoek van Follow the Money toont voor de zoveelste keer aan dat het marktstelsel failliet is. Het is hoog tijd om een definitief einde te gaan maken aan de marktwerking in de huishoudelijke zorg. Tot het zo ver is, moet de gemeente de zorgbedrijven streng controleren. En als daar aanleiding toe is, moet de gemeente zorgbedrijven direct onder verscherpt toezicht plaatsen."