De Zutphense kermis blijft op de markt!

9 juli 2019

De Zutphense kermis blijft op de markt!

Foto: Mart de Ridder

Na een jaar lang actie kwam gisterenavond het verlossende woord: de kermis blijft op de markt in de binnenstad. In 2019, 2020 en de jaren daarna. SP-raadslid Ellis Müller: ‘Als je samen opstaat, dan is alles mogelijk’.

Ruim een jaar geleden kondigde de burgemeester aan dat de kermis van de markten moest verdwijnen. Dat leidde tot een golf van protest. Na bijeenkomsten van inwoners, protest van kermisexploitanten en meer dan 2,5 duizend handtekeningen van inwoners vond maandagavond 8 juli in de gemeenteraad het kermisdebat plaats.

SP-raadslid Ellis Müller: ‘Ieder zo zijn ding. Ik begrijp best wel dat niet iedereen van de kermis houdt. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar we hebben wel een probleem wanneer de ene groep voor de ander gaat bepalen wat waardevol is. En dat is precies wat er dreigde te gebeuren in Zutphen. Gelukkig blijft de kermis nu definitief op de markt.’

Na afloop mocht de SP de raadsleden en het college namens de kermisexploitanten trakteren op suikerspinnen.