Huurdersverbond eist plek aan onderhandelingstafel op

28 oktober 2019

Huurdersverbond eist plek aan onderhandelingstafel op

Foto: SP Zutphen

Het onlangs in Zutphen opgerichte Huurdersverbond wil aanschuiven bij de jaarlijkse onderhandelingen tussen woningcorporatie en gemeente over de zogenoemde 'prestatieafspraken'. Elk jaar maken de woningcorporaties en de gemeente afspraken over renovaties, huurprijs, kwaliteit van de woningen en tal van andere zaken. Het Huurdersverbond wil deel uitmaken bij de onderhandelingen over die afspraken.

Het is wettelijk verplicht dat bij dit overleg tussen woningcorporatie en gemeente ook huurders vertegenwoordigd zijn. De huurders voelen zich niet vertegenwoordigd door de huidige huurdersvertegenwoordiging van Woonbedrijf Ieder1. Daarom willen zij nu zelf bij de onderhandeling aanschuiven.

De huidige huurdersvertegenwoordiging, genaamd 'BIJ1', heeft geen contact met hun achterban, is niet gekozen door huurders en is te sterk verbonden met het woonbedrijf, waardoor zij de belangen van de huurders niet goed vertegenwoordigen. Bennie Berendse, woordvoerder van het Huurdersverbond: "Wij snappen wel dat Woonbedrijf Ieder1 het liefst met het niet functionerende BIJ1 onderhandelt, maar wij willen dat er een échte huurdersvertegenwoordiging aan de onderhandelingstafel komt".

Het Huurdersverbond wil tijdens de onderhandelingen in de prestatieafspraken laten opnemen dat de klachten van huurders nu eindelijk worden opgelost, dat er geen huurverhoging meer komt na een renovatie en dat iedere huurders die daar recht op heeft een eerlijke renovatie-vergoeding krijgt.

Het Huurdersverbond heeft veel contact met huurders uit heel Zutphen en zelfs Deventer. Leden van het Huurdersverbond gaan de deuren langs om te spreken met huurders, registreren klachten en proberen een groeiend tegenwicht te bieden aan de macht van Woonbedrijf Ieder1. Daardoor kan het Huurdersverbond de huurders goed vertegenwoordigen aan de onderhandelingstafel. Berendse: "Onderhandelen met het Huurdersverbond is voor Woonbedrijf Ieder1 misschien niet leuk, maar voor de Zutphense huurders is het wel beter."

'Geen gesprekspartner'

Woonbedrijf Ieder1 gaf daags na de oprichting te kennen het Huurdersverbond niet als gesprekspartner te zien. "Ik vind dat raar," zegt Berendse, "want als huurders zouden wij natuurlijk altijd een gesprekspartner voor onze verhuurder moeten zijn."

Het Huurdersverbond werd opgericht toen tientallen huurders en SP'ers begin oktober besloten de handen ineen te slaan. Zij proberen Woonbedrijf Ieder1 al maanden zo ver te krijgen dat hun klachten worden opgelost. Toen succes uitbleef, besloten zij samen te gaan werken en het Huurdersverbond op te richten.

Het Huurdersverbond wil een blijvend tegenwicht bieden aan de macht die Woonbedrijf Ieder1 heeft over duizenden woningen in Zutphen. Zij zetten zich er voor in dat alle klachten van huurders worden opgelost en dat iedere huurder krijgt waar hij of zij recht op heeft. Het Huurdersverbond richt zich ook tot de landelijke politiek en probeert ook in andere steden voet aan de grond te krijgen. Berendse: "De sociale volkshuisvesting in Nederland staat er belabberd voor. Er moet echt wat gebeuren. Daarom willen we een beweging van huurders bouwen in heel Nederland."

Ik wil lid worden van het huurdersverbond