Bouw jongerenwoningen Basseroord van start!

15 maart 2020

Bouw jongerenwoningen Basseroord van start!

Foto: Gemeente Zutphen

Deze week is de David Evekink Stichting aan de Basseroord begonnen met de bouw van 10 jongerenwoningen voor mensen tot 23 jaar. Donderdag gaf SP-wethouder Mathijs ten Broeke het startschot. Nieuwe jongerenwoningen waren een belangrijke eis van de SP in de coalitieonderhandelingen.

Aan deze stap om de woningnood tegen te gaan ging jarenlange strijd vooraf. Zelfs ten Broeke heeft in zijn ROOD-tijd nog actie gevoerd voor jongerenhuisvesting.

Mathijs ten Broeke: “Van alle woningzoekenden komen jongeren het allermoeilijkst aan een woning. Zij verdienen net als iedereen fatsoenlijke huisvesting en moeten niet in de armen van huisjesmelkers gedreven worden. Daarom zijn projecten als deze hard nodig.”

Door het hele land geloven veel politici nog steeds heilig in de heil van de “woningmarkt”. Met als gevolg een gigantisch tekort aan betaalbare woningen voor iedereen en enorme winsten door pandjesbazen, terwijl jongeren nauwelijks de kans krijgen om een plek te vinden.

De bouw wordt mogelijk gemaakt door de gemeentelijke subsidie waar de SP op straat en in de raad voor geknokt heeft. De huur zal laag zijn, minder dan € 450,- per maand. Dit is in de subsidievoorwaarden opgenomen. Hierdoor hebben de jongeren recht op huurtoeslag. Deze 10 woningen zijn een begin, hierna zullen nog meer projecten volgen.