ROOD, jong in de SP, wil einde aan ‘woningloterij’

28 oktober 2020

ROOD, jong in de SP, wil einde aan ‘woningloterij’

Foto: Google

ROOD, de jongerenvereniging van de SP, wil dat er een einde wordt gemaakt aan de ‘woningloterij’. Zutphen bouwt momenteel tien fastoenlijke en betaalbare jongerenwoningen. ‘Veel te weinig’, stelt ROOD woorvoerder Justin Veldhuis, ‘nu is het een soort woningloterij: je moet maar net geluk hebben als je er mag wonen. Er moeten veel meer jongerenwoningen bijgebouwd worden.’

‘Door het vermarkten van de woningbouw zijn dit soort jongerenwoningen er bijna niet,’ stelt Veldhuis, ‘dure appartementen leveren meer winst op, dus de op winst beluste vastgoedbazen bouwen die liever. Door acties van ROOD, geld van de gemeente en inzet van de David Evekinkstichting kan het binnenkort eindelijk: fatsoenlijk en betaalbaar wonen voor jongeren in Zutphen. Maar het zijn maar 10 woningen. Dat is een mooi begin, maar véél te weinig.’

ROOD voert al jaren actie voor fatsoenlijke en betaalbare woningen voor iedereen. SP-wethouder Ten Broeke stelde in 2018 geld beschikbaar, waarmee de David Evekinkstichting jongerenwoningen aan de Basseroord bouwde. Mensen die de afgelopen tijd langs de Basseroord zijn gefietst zullen ongetwijfeld de bouwwerkzaamheden hebben gezien. Justin Veldhuis: ‘De enige verrassing is dat er dit keer geen luxe appartementen gebouwd worden, maar heuze jongerenwoningen’.

De tien jongerenwoningen hebben allemaal een woonkamer, open keuken, slaapkamer en badkamer en zijn tussen de 26 en 47 vierkante meters groot. De woningen zullen te huren zijn voor maximaal € 432,51 euro per maand, wat inclusief huurtoeslag neerkomt op een huur van zo’n 230 euro per maand netto. ‘We hebben hier lang voor geknokt en we zijn beretrots, want dit is hoe het hoort,’ stelt Justin Veldhuis van ROOD, jong in de SP, ‘maar iedereen zou fatsoenlijk en betaalbaar moeten kunnen wonen. Daarom gaan we door met onze acties.’

‘Jongeren kunnen zich bij de David Evekinkstichting aanmelden,’ vertelt Justin Veldhuis, ‘maar vervolgens moeten we in spanning afwachten of onze naam uit de hoge hoed wordt getrokken. Pas dan weten we of we in één van de 10 beschikbare jongerenwoningen mogen wonen. Wij moeten dus meedoen aan een soort ‘woningloterij’, terwijl drie straten verderop tientallen appartementen worden gebouwd om te verhuren aan talloze rijkelui van buiten de stad. Dat is oneerlijk. Daarom blijven wij knokken voor meer woningen, voor jong én oud.’

Voor jongeren is het bijna onmogelijk om een fatsoenlijke en betaalbare woning te vinden in Zutphen. Jongeren kunnen de torenhoge huurprijzen die de particuliere verhuurders en huisjesmelkers nu voor een woning vragen niet betalen. De gemiddelde huurprijs in Zutphen ligt boven de € 1.000,- euro per maand, de slaagkans voor jongeren is nog geen 10%.