Familie Nijland met steun van de SP in actie voor een dak boven hun hoofd

13 november 2020

Familie Nijland met steun van de SP in actie voor een dak boven hun hoofd

Foto: SP Zutphen

De uit huis gezette familie Nijland is met de steun van de SP een actie gestart voor een woning voor hun gezin, voor de aanpak van foute verhuurders en voor meer fatsoenlijke en betaalbare woningen. Iedereen die de familie een dak boven hun hoofd gunt, kan steun uitspreken op zutphen.sp.nl/niemandopstraat .

De familie Nijland is samen met de SP een actie gestart voor een woning voor het gezin, voor de aanpak van foute verhuurders en voor meer fatsoenlijke en betaalbare woningen. De familie nam via Lokaalgelderland.nl contact op met de SP, omdat de SP vaker samen met huurders en woningzoekenden de strijd aan gaat. SP fractievoorzitter Nils Müller vindt het onacceptabel dat een gezin met kind op straat dreigt te komen te staan: ‘Verhuurder Schouten is een boef. Hij had deze kamers nóóit mogen verhuren. Dat wist hij al jaren, en tóch deed hij het, om € 500,- te vangen van een gezin dat dringend een woning nodig had.’

Müller: ‘Dit gezin moet nu een woning toegewezen krijgen. Woonbedrijf Ieder1 moet daar voor zorgen. Deze grootste verhuurder van Zutphen gaat er in presentaties aan de gemeenteraad altijd prat op zo’n ontzettend mooie “slaagkans” te hebben. Dit is hun kans om te laten zien wat hun mooie woorden waard zijn.’

De SP vindt dat er, nadat de familie een dak boven het hoofd heeft, meer moet gebeuren om te voorkomen dat dit soort situaties kunnen ontstaan. ‘Ten eerste moet er een vergunningenstelsel komen, zodat het foute verhuurders wordt verboden nog een woning te verhuren. Ten tweede moeten er veel meer betaalbare woningen bijkomen én moet het ‘passend toewijzen’ op de schop.’

‘Passend Toewijzen’ was in theorie een mooi ideaal dat tot doel had de woningen in Zutphen eerlijk te verdelen, maar het leidt er door het woningtekort in de praktijk toe dat families zoals de familie Nijland niet kunnen reageren op een woning.

Voorgeschiedenis

Marijke, Harry en hun 11 jarige zoon zijn dakloos. De familie woonde in Coevorden. Daar hadden ze een koophuis. Toen vader werkloos raakte, werden de hypotheeklasten te hoog en moest het gezin de woning verkopen.

Nieuw werk en de hoop op een nieuwe start bracht de familie naar Zutphen. Daar reageerden zij op de Facebook-advertentie van pandjesbaas Sijmen Schouten, die hen een aantal kamers verhuurde voor zo’n € 500,- per maand. Toen bleek de Schouten de kamers illegaal verhuurde moest de familie vertrekken.

Nu leeft het gezin op camping in een kleine chaletwoning met enkel glas en dunne wandjes. Pa, ma en zoon slapen op dezelfde kamer. Maar ook hier moeten ze vertrekken, want ze kunnen hier niet op worden ingeschreven als ‘bewoners’. Ze hebben feitelijk geen woning, en kunnen nergens terecht, omdat er te weinig fatsoenlijke en betaalbare woningen zijn. Het gezin dreigt dakloos te raken.