Succes: Rioolbelasting voor huurders afgeschaft

10 november 2020

Succes: Rioolbelasting voor huurders afgeschaft

Foto: SP

De woonlasten voor huurders dalen met zo'n 80 euro per jaar. Dat komt door een voorstel van de SP dat dinsdagavond 10 november is aangenomen. De SP heeft dat samen voorgesteld met GroenLinks, het CDA, de ChristenUnie en de lokale partij Kieslokaal bij het debat over de gemeentebegroting.

Het voorstel leidt tot dalende woonlasten voor huurders. Tegelijk levert het verhogen van de belasting voor verhuurders zoveel extra geld op, dat een aantal van de in de gemeentebegroting opgenomen bezuinigingen ongedaan kunnen worden gemaakt. Voor woningeigenaren verandert er niets. SP, GroenLinks, CDA, CU en KL stellen onder andere voor om met de extra inkomsten de voorgenomen bezuiniging op peuteropvang en op de noodopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers te schrappen.

Als het voorstel wordt aangenomen, dan daalt de rioolbelasting voor huurders naar nul euro. Voor woningeigenaren blijft de rioolbelasting gelijk. Voor verhuurders gaat de belasting omhoog. ‘De woonlasten voor huurders zijn de afgelopen jaren enorm gestegen,’ stelt SP-fractievoorzitter Nils Müller, ‘dit is wat de gemeente kan doen om de woonlasten van huurders te verlagen. Tegelijkertijd hebben verhuurders de afgelopen jaren veel geld verdiend. Het is redelijk ook van hen een bijdrage te vragen.’

Er bestaan twee soorten rioolbelasting: een deel van de belasting is voor de
‘gebruikers’ van een woning of een pand. Een ander deel van de belasting
is voor de ‘eigenaren’ van de woning of het pand. Een huurder is alleen
‘gebruiker’. Iemand met een koopwoning is zowel ‘gebruiker’ als ‘eigenaar’. Iemand die alleen een woning verhuurt, is alleen ‘eigenaar’. Gemeente Zutphen brengt de rioolbelasting voor ‘gebruikers’ terug naar €0,- en verhoogt de rioolbelasting voor ‘eigenaren’ evenredig. Het gevolg is dat huurders geen rioolbelasting meer betalen, woningeigenaren geen verschil merken en verhuurders meer belasting gaan betalen.

Verhuurders zullen daar niet blij mee zijn. Toch is het volgens SP
fractievoorzitter Nils Müller niet meer dan redelijk om ook van
verhuurders een bijdrage te vragen. ‘Zutphen staat voor een grote
bezuinigingsoperatie. Van alle inwoners van Zutphen wordt op de één of andere manier een bijdrage gevraagd. Het is niet meer dan redelijk dat we ook van verhuurder in Zutphen een bijdrage vragen. Zij hebben de afgelopen jaren genoeg winst gemaakt om dat te kunnen betalen.’