SP lost verkiezingsbelofte in: exit marktwerking huishoudelijke zorg

31 december 2020

SP lost verkiezingsbelofte in: exit marktwerking huishoudelijke zorg

Foto: SP Zutphen

Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 deed de SP een belofte: als wij gaan regeren in Zutphen, dan schaffen we de marktwerking in de huishoudelijke zorg af. De SP ging regeren en lost binnenkort haar belofte in: Zutphen maakt een einde aan de marktwerking in de huishoudelijke zorg.

SP wethouder Mathijs ten Broeke stuurde vorige week het plan om de marktwerking af te schaffen naar de gemeenteraad. ‘Van marktwerking naar samenwerking’ heet het document. In het plan staat hoe een einde gemaakt moet worden aan de marktwerking, zodat misstanden die daardoor ontstonden niet meer voor zullen komen.

In 2007 werd de marktwerking in de huishoudelijke zorg ingevoerd. Vanaf dat moment konden concurrerende zorgbedrijven winst gaan maken met gemeentelijk zorggeld.  Zij probeerden zo goedkoop mogelijk te zijn en tegelijk zoveel mogelijk winst te maken. De thuiszorgers en patiënten draaiden daar voor op: hun werkdruk steeg, hun lonen daalden, schaalvergroting leidde tot ontmenselijking en patiënten verloren hun vaste, vertrouwde hulp. Het systeem zorgde voor ontslaggolf op ontslaggolf.

In 2010 was er in Zutphen één organisatie verantwoordelijk voor de huishoudelijke zorg. Inmiddels zijn dat er 14 die met elkaar vechten om een plek op de ‘zorgmarkt’. Dat is niet goed voor de kwaliteit van de zorg en het leidt tot onnodige kosten. Müller: “De huishoudelijke zorg was door de marktwerking een chaotische jungle geworden. Doorgaan op de ingeslagen weg was geen optie meer.”

Sinds het college aantrad in 2018 is ingezet op een ‘gefaseerde vermindering van de marktwerking’, wat heeft geleid tot een veel stabielere situatie dan voorheen. Huishoudelijk hulpen kregen vaste contracten en een hoger loon. Müller: “Nu komt het er op aan definitief een punt te zetten achter die marktwerking en orde te scheppen in de chaotische jungle die de huishoudelijke zorg van 2007 tot 2018 was.”

Müller is niet bang dat het voorstel op het laatste moment (net als in 2017 en 2018) sneuvelt in de gemeenteraad. “Dit voorstel is een teamprestatie; het resultaat van een hele lange politieke strijd. Met dit voorstel maken we Zutphen echt een stuk beter, en zijn we een voorbeeld voor andere gemeenten. Ik weet zeker dat de meerderheid van de gemeenteraad daar voor is.”