Het is weer raak: renovatie Ieder1 aan Boxtartstraat mislukt

23 januari 2021

Het is weer raak: renovatie Ieder1 aan Boxtartstraat mislukt

Aan de buitenkant ziet het er zo mooi uit, maar wie met de bewoners praat weet wel beter. Na Noordveen, de Staatsliedenbuurt en de Buitensingel leidt nu ook de renovatie van de Boxtartstraat tot problemen. Huurders uit die straat hebben contact gezocht met de SP en passen nu een beproefde methode toe: een huurdersstaking.

Bewoners van de huurwoningen aan de Boxtartstraat kregen vanaf oktober te maken met een renovatie. Deze zou enkele weken duren, maar is nog steeds niet afgerond. De renovatie heeft geleid tot scheuren in de muren, tochtkieren langs nieuw geplaatse ramen en gaten waardoor het regenwater zo de kelder instroomt. Wat een verbetering zou moeten zijn, werd zo opnieuw een ramp voor de bewoners.

Hoofdverantwoordelijke voor deze zoveelste mislukte renovatie is Woonbedrijf Ieder1, de grootste verhuurder in Zutphen. De SP-fractie heeft het gemeentebestuur schriftelijk de vraag gesteld wat de oorzaak is van deze terugkerende problemen. ‘Wij vermoeden dat het te maken heeft met het aanbesteden,’ vertelt SP-fractievoorzitter Nils Müller, ‘Woonbedrijf Ieder1 wil aannemers zo min mogelijk betalen voor de renovatie. De aannemer moet de renovatie daardoor zo snel en goedkoop mogelijk uitvoeren. Daardoor ontstaan er problemen. Of dit vermoeden klopt, zijn we aan het onderzoeken.’

Wat de oorzaak van de problemen ook is, voor de huurders moet er nú een oplossing kom. Huurder zijn daarom begonnen met het verzamelen van al hun klachten op officiële gebrekenbrieven [download gebrekenbrief]. Deze zullen ze gezamenlijk aanbieden bij hun verhuurder, Woonbedrijf Ieder1. Als het Woonbedrijf er niet voor zorgt dat de gebreken worden verholpen, kunnen de huurders overgaan op een huurdersstaking. Dat betekent dat ze gezamenlijk de huur opschorten, totdat de gebreken verholpen zijn. De ervaring leert dat het woonbedrijf daardoor in actie komt.

De SP is vindt dat er structureel iets mis gaat. Müller: ‘Eén mislukte renovatie kan een ongeluk zijn, misschien zelfs twee, maar als er vier renovaties mislukken is er structureel iets mis. Bovendien: waarom kan het bij woonbedrijf Ons Huis, die andere verhuurder, wel goed gaan?’ De SP stelt de kwestie aan de kaak in de Zutphense gemeenteraad.

Download hier het sjabloon voor de gebrekenbrief

SP-fractievoorzitter Nils Müller was over de renovatieproblemen in gesprek met LokaalGelderland. Dat interview is hieronder terug te luisteren.