Zutphense huurders, woningzoekenden en SP starten offensief tegen wooncrisis

5 juli 2021

Zutphense huurders, woningzoekenden en SP starten offensief tegen wooncrisis

Geen betaalbaar huis kunnen vinden, ongezonde huizen met vocht en schimmel, verhuurders die klachten niet serieus nemen – het is aan de orde van de dag in Zutphen. Huurders, woningzoekenden en de SP in Zutphen doen daarom mee met het landelijk offensief tegen de wooncrisis. Op zaterdag 3 juli begonnen zij zoveel mogelijk verhalen over de wooncrisis te verzamelen.

SP afdelingsvoorzitter Zutphen Nils Müller: ‘Iedereen, van de baas van Woonbedrijf Ieder1 tot de gemeente tot de politiek in Den Haag heeft de mond vol over de wooncrisis. Maar er echt iets aan doen, dat doen ze niet. Ze zitten er warmpjes bij en hebben zelf geen last van de wooncrisis. Daarom gaan we bewijs verzamelen. Dat bewijs bundelen we in het grootste zwartboek ooit gemaakt. Zo verhogen we de druk op de politiek en de verhuurders om de wooncrisis eindelijk aan te pakken. Tegelijkertijd maken we onze beweging groter en sterker, want om de wooncrisis te stoppen zal dat nodig zijn.’

Een bont gezelschap van huurders en woningzoekenden trok zaterdag 3 juli Zutphen door om verhalen over de wooncrisis te verzamelen. Ze verzamelden verhalen van huurders van sociale huurwoningen in het Waterkwartier, particuliere verhuurders in de Zuidwijken en jongeren die noodgedwongen op kamers wonen in het centrum.
De huren stegen de afgelopen 25 jaar met 21% terwijl de lonen met slechts 8% stegen. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de verhuurderheffing. Na de zomer zal de SP het zwartboek presenteren en omzetten in voorstellen om de wooncrisis fundamenteel aan te pakken.

Help mee en vertel jouw wooncrisisverhaal op SP.nl/wooncrisis.