Gemeente Zutphen roept ziekenhuisbestuur op bij het Rijk om meer geld te vragen

21 september 2021

Gemeente Zutphen roept ziekenhuisbestuur op bij het Rijk om meer geld te vragen

Op 16 september maakte Gelre Ziekenhuizen bekend dat de verloskundeafdeling in Zutphen sluit wegens personeelstekort. De gemeenteraad van Zutphen keurt dat af, en roept het ziekenhuisbestuur om bij het Rijk om meer geld te vragen. Dat deed de gemeenteraad op maandagavond 20 september op voorstel van de SP.

Het ziekenhuisbestuur wilde tot nu toe niet bij het Rijk om meer geld vragen. Zij zelf waren akkoord gegaan met beperking van de zorgkosten in een zogenaamd 'hoofdlijnenakkoord'. Het is nog niet bekend of het ziekenhuis aan het verzoek van de gemeente Zutphen gehoor gaat geven.

"Het is hoog tijd dat Michel Galjee en de rest van het ziekenhuisbestuur de kant van hun personeel, patiënten, inwoners en gemeente kiezen, in plaats van de kant van het kabinet en de zorgverzekeraars," zegt SP-fractievoorzitter Mart de Ridder, "als we samen een vuist maken, kunnen we meer geld loskrijgen in Den Haag en kunnen vitale functies, zoals de verloskunde afdeling, openblijven."