SP-jongeren op bezoek MBO Aventus

11 oktober 2021

SP-jongeren op bezoek MBO Aventus

Foto: SP
Zutphense SP-jongeren brachten een bezoek aan MBO Aventus in Apeldoorn. Samen met SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen en Kamerlid Peter Kwint spraken we met MBO-studenten over hun school, hun zorgen en hun toekomst. Velen van hen gaven aan zich slecht gehoord te voelen door de politiek. Jonge SP'er Joeri Baars: ''MBO'ers lijken vergeten te worden in de politiek, terwijl zij straks het belangrijkste werk gaan doen. Zij verdienen veel meer aandacht en waardering'.

Veel jongeren wonen nu nog thuis en maken zij zich zorgen of ze ooit wel zelf een huisje kunnen krijgen. Ook jongeren uit Zutphen die we spraken zeiden dat een huis vinden in de buurt bijna onmogelijk is. De woningnood is groot en beleggers lijken de huizen voor hun neus weg te kapen. Een toekomst opbouwen wordt steeds lastiger terwijl deze jongen mensen studeren voor belangrijk werk: onze cruciale beroepen! Helaas is
het salaris dat zij straks krijgen vaak te laag om fatsoenlijk rond te komen.

Stages
Stages zijn op het MBO ook een belangrijk onderdeel van de opleiding. Toch lukt het niet altijd voor studenten om een goede stage te vinden en is er niet of nauwelijks een stagevergoeding. De meeste jongeren hebben een bijbaan maar moeten deze soms opzeggen vanwege hun stage. Als je dan niets krijgt voor je stage is het heel lastig om rond te komen. Dat kan niet! Ons SP Kamerlid Peter Kwint zal daarom een voorstel doen om iedere student, dus ook van het MBO, een minimum stagevergoeding te geven.

Wil jij ons vertellen wat er volgens jou beter kan op het MBO of wil je meehelpen? Lid worden van de SP kan via sp.nl/jong. Als je alleen geintresseerd bent kun je altijd contact opnemen met Debbie van Dijk, 06 331 930 85.