SP wil politiek ‘wakkerschudden’ met zwartboek over de wooncrisis in Zutphen

10 november 2021

SP wil politiek ‘wakkerschudden’ met zwartboek over de wooncrisis in Zutphen

Foto: SP Zutphen

De Zutphense SP brengt vandaag een zwartboek naar buiten met daarin de verhalen van bijna 50 Zutphenaren over de wooncrisis in Zutphen. Daarmee hopen zij politieke partijen wakker te schudden, die nog altijd niet voor het bijbouwen van betaalbare woningen zijn.

SP, PvdA, GroenLinks en de StadsPartij stellen in de Zutphense gemeenteraad voor om woningen te bouwen tot een prijs van maximaal € 225.000,-. Voor de woningen moet een zelfbewoningsplicht gelden. Dat betekent dat ze niet mogen worden opgekocht om te verhuren.

Alhoewel het voorstel pas volgende week op de agenda staat, deed het vergaande voorstel maandagavond 8 november al veel stof op waaien in de gemeenteraadszaal. De politieke partij BurgerBelang zag er geen heil in: de woningen vinden zij veel te goedkoop.

SP-fractievoorzitter Mart de Ridder: “Om de politieke partijen die denken dat het wel meevalt me de wooncrisis wakker te schudden, komen wij nu met dit zwartboek. We hopen dat de bijna 50 verhalen van Zutphenaren over wat zij merken van de wooncrisis partijen als BurgerBelang bij les brengt. De wooncrisis grijpt om zich heen; er moet echt wat gebeuren.”

Lees hier het zwartboek