SP in actie tegen bezuiniging op grijze container

4 december 2021

SP in actie tegen bezuiniging op grijze container

Foto: Nils Müller

Wethouder Boswinkel (GroenLinks) wil de grijze container wegbezuinigen. Dat betekent dat inwoners van Zutphen binnenkort elke keer 250 meter moeten lopen om hun restafval weg te gooien. De SP vindt dat een onzalig plan en komt in actie voor een alternatief.

Om hun alternatief kracht bij te zetten, voerde de SP afgelopen zaterdag actie om de slechte plannen bij het winkelend publiek duidelijk te maken en contactgegevens te verzamelen voor vervolgacties.

SP-fractievoorzitter Mart de Ridder: “De gemeente moet het weggooien van afval niet moeilijker en duurder maken, maar juist makkelijker en goedkoper. Dat is beter voor het milieu. Daarom moet afval juist vaker worden opgehaald in de wijk: naast plastic en GFT ook het restafval, glas, oud papier en ook grof afval. En de afvalstoffenheffing moet terug naar € 50,- per jaar.”

Op 13 december zal de gemeenteraad van Zutphen een besluit nemen over het plan van wethouder Boswinkel. De SP zal dan als alternatief voorstellen om de grijze container te redden en de kosten voor de afvalstoffenheffing juist naar beneden te brengen en juist vaker grofvuil op te halen in de buurt. “Zo maken we onze stad schoner en houden mensen meer geld over.”