Mart de Ridder: 'Gemeenteraadsverkiezing wordt een referendum over de grijze container'

31 januari 2022

Foto: SP Zutphen

De gemeenteraad heeft een referendum over de grijze container voorlopig onmogelijk gemaakt. Toch is de strijd nog niet gestreden, stelt SP-fractievoorzitter Mart de Ridder: ‘Laten we de gemeenteraadsverkiezingen zélf gebruiken als een referendum. Een stem op de SP is een stem vóór de grijze container. Bent u tegen de grijze container, en wil u dat hij wordt afgeschaft? Dan kunt u bij GroenLinks terecht.'

Als het aan de SP lag had de bevolking zich over de toekomst van de grijze container kunnen uitspreken in een referendum, tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. Een meerderheid van de politiek besloot anders.

De gemeente Zutphen wil de grijze container en het zwarte kratje afschaffen. Inwoners van Zutphen zouden dan tot 250 meter moeten lopen om een afvalzak weg te gooien in een ondergrondse container, waarvoor betaald moet worden met een pasje. Een meerderheid in de gemeenteraad hoopt zo dat mensen hun afval beter gaan scheiden. De SP vindt het plan asociaal, te duur en denkt dat het slecht voor het milieu is. De Ridder: ‘Afval weggooien wordt met deze plannen lastiger en duurder, de SP wil dat juist gemakkelijker en goedkoper maken.’

Inwoners uit Zutphen haalden de afgelopen maanden honderden officiële ondersteuningsverklaringen op voor een correctief referendum over de nieuwe afvalplannen. Dat waren er ruimschoots voldoende, maar dat mocht niet baten. Een referendum is voorlopig van de baan.  ‘Gelukkig kunnen mensen zich tijdens de gemeenteraadsverkiezingen uitspreken,’ aldus De Ridder, ‘een stem op de SP is een stem vóór het behoud van de grijze container.’