Mart de Ridder winnaar lijsttrekkersdebat

8 maart 2022

Mart de Ridder winnaar lijsttrekkersdebat

Foto: SP Zutphen

De jury van het lijsttrekkersdebat in de gemeente Zutphen heeft SP-lijsttrekker Mart de Ridder uitgeroepen tot winnaar van het debat. Mart gaf volgens de jury het meest duidelijk antwoord op vragen. “Wij konden echt voelen dat de zaal begreep wat hij zei en waarom hij dat zei”, aldus Luka van de jury.

De Ridder had het niet makkelijk. Op het podium van Theater de Hanzehof moest hij tegenover PvdA-lijsttrekker Jasper Bloem verdedigen dat er te veel geld naar het theater gaat. De Ridder: “De Hanzehof vraagt steeds meer geld van de gemeente. Ondertussen wordt er bezuinigd op zorg, onderwijs en veiligheid. We moeten meer gemeentebelasting betalen. Wij durven een duidelijke keuze te maken. Maar waar trekt u de grens? Hoeveel miljoen mag er van u per jaar naar de Hanzehof?” Bloem kon geen duidelijk antwoord geven op die vraag.

“De heer Bloem heeft mij er in het debat niet van kunnen overtuigen dat ze niet gaan bezuinigen op zorg om het theater open te kunnen houden”, stelt Mart de Ridder na afloop. “Wij kiezen ervoor duidelijk te zijn. Bij de SP weet je welke keuzes wij maken. Bij alle andere partijen kan het alles zijn.”

De rest van de avond werd duidelijk dat meer politieke partijen geen goed antwoord hadden op de vraag waar ze hun plannen voor zorg, betaalbare woningen of schone energie van moeten betalen. “Waar in het Zutphens budget moet er gesneden worden om te kunnen investeren in zorg?” vroeg één van de geïnteresseerden in de zaal bijvoorbeeld aan de ChristenUnie. “Als u dat aan de SP zou vragen, dan zou u ogenblikkelijk antwoord krijgen, hier in dit huis”, antwoordde lijsttrekker Abel van Dijken, “maar ik kan daar geen zinnig antwoord op geven.”