GroenLinks zet stap naar rechts

14 april 2022

GroenLinks zet stap naar rechts

GroenLinks, de partij die het grootst werd bij de verkiezingen van 16 maart, wil gaan proberen een coalitie te vormen met de rechtse partijen D66 en BurgerBelang, en de PvdA. Zij kiezen er daarmee voor om niet door te gaan met de SP. SP-fractievoorzitter Mart de Ridder vindt dat jammer: ‘De SP is nodig om de grote maatschappelijke problemen van deze tijd op te lossen.’

De Ridder: ‘GroenLinks stond voor de keuze: óf kiezen voor de fundamentele veranderingen die nodig zijn om de energiecrisis en wooncrisis het hoofd te bieden, óf kiezen voor een stap naar rechts, met het risico dat die problemen over vier jaar nog steeds bestaan. GroenLinks heeft voor het laatste gekozen. Dat vinden we erg jammer.’

‘Wie fundamentele verandering wil, heeft de SP nodig,’ stelt De Ridder, ‘maar GroenLinks zet een stap naar rechts en wil door zonder de SP.’ De SP vindt dat een groot risico. ‘In een midden-coalitie, bestaande uit twee linkse en twee rechtse partijen, is het risico groot dat er geen politieke keuzes gemaakt worden. Daadwerkelijk concrete verandering blijft dan uit. Zonder politiek ingrijpen, verandert maatschappelijke ontwikkeling niet van koers. Dat betekent: een hogere energierekening, meer Co2-uitstoot, hogere kosten voor afval, hogere huren en een grotere woningnood.’

De Ridder: ‘De keuze van GroenLinks om een stap naar rechts te zetten, zullen Zutphenaren gaan merken. Iedereen die hier de dupe van wordt, bijvoorbeeld omdat er alleen maar duurdere woningen bijkomen of omdat ze zich diep in de schulden moeten steken om te verduurzamen, zal volop steun van de SP krijgen om zich hier tegen te verzetten. Dat zal de nieuwe coalitie merken.’