SP vreest afbraak sociaal beleid door nieuwe coalitie

13 mei 2022

SP vreest afbraak sociaal beleid door nieuwe coalitie

Foto: SP

GroenLinks, PvdA, BurgerBelang en D66 onderhandelen met elkaar over een nieuw college. Woensdagavond organiseerden zij een bijeenkomst over volkshuisvesting, de overgang naar schone energie en ondernemerschap. Tijdens die bijeenkomsten werd duidelijk de onderhandelende partijen waarschijnlijk zullen kiezen voor afbraak van de sociale voorzieningen die afgelopen jaren met hulp van de SP zijn opgebouwd.

SP-fractievoorzitter Mart de Ridder: ‘De SP gelooft dat de samenleving er sterker van wordt als mensen samenwerken, maar op deze bijeenkomsten werd ons duidelijk dat de nieuwe coalitie de samenleving vooral aan de markt en aan het individu over wil laten. Het risico daarvan is dat de problemen rondom de wooncrisis, de groeiende armoede en klimaatverandering niet worden opgelost, maar juist groter worden.’

Tijdens de bijeenkomst over wonen waren ook vertegenwoordigers van Woonbedrijf Ieder1 en Ons Huis aanwezig om hun ideeën voor volkshuisvesting te vertellen. De vertegenwoordiger van Ieder1, Joke Hofman, vertelde in haar verhaal een mogelijk plan om sociale huurwoningen te verkopen, en daarmee wachtlijsten nog langer te maken.

‘Ongekend,’ stelt de Ridder. ‘De afgelopen vier jaar zat de SP in het gemeentebestuur en werd er werk gemaakt van meer sociale woningbouw; betaalbare koop en huur. We zitten in een gigantische wooncrisis. De wachtlijsten blijven maar groeien. En deze nieuwe coalitie lijkt het plan van de woningcorporatie te steunen om huurwoningen te verkopen.’

De SP zal daar waar nodig zelf met alternatieven komen die problemen wel aanpakken.