Ziekenhuisbestuur zwicht voor acties; Zutphens ziekenhuis blijft volwaardig

7 juli 2022

Ziekenhuisbestuur zwicht voor acties; Zutphens ziekenhuis blijft volwaardig

Foto: Anouk Pross

De kogel is door de kerk. Zutphen zal een volwaardig ziekenhuis houden met Intensive Care, Verloskunde en Spoedeisende Hulp. Hiermee komt tijdelijk een eind aan de mogelijke sluitingsplannen die het Gelre had voor haar locatie in Zutphen.

‘Dit is fantastisch nieuws’ zegt SP-raadslid Gert Müller in een reactie. ‘inwoners, zorgpersoneel én de volledige volksvertegenwoordiging vonden dat er niet kil bezuinigd moest worden op ons ziekenhuis. Als we niets hadden gedaan waren de plannen van Galjee gewoon doorgegaan. Dat deze plannen van tafel zijn gegaan komt echt door onze gezamenlijke acties.’

Alhoewel er voor nu geen afdelingen gesloten worden, geeft het bestuur van Gelre Ziekenhuizen wel aan dat er op de lange termijn gekeken moet worden naar de verdeling van zorgafdelingen met ziekenhuizen in de omgeving.

‘Dat past precies in de strategie van zorgverzekeraars en ziekenhuisbesturen van streekziekenhuizen’ Gaat de woordvoerder van de SP verder. ‘Volgens hen kan ons ziekenhuis niet op deze manier blijven bestaan, dat doen ze vooral uit het financieel eigenbelang. Niet uit het belang van inwoners, patiënten en personeel. We moeten de plannen dus blijven volgen. Het bestuur gaf aan dat de druk van de zorgverzekeraars groot is en dat met name het Zilveren Kruis grote druk uitoefent om te bezuinigen.’

Toch is het raadslid positief over dit bericht. ‘Dit toont aan dat je als gemeenschap echt op kan staan tegen kil afbraakbeleid. Die latere plannen gaan wat ons betreft ook permanent van tafel.’