SP en TCR chauffeurs krijgen Zutphense gemeenteraad mee in actie tegen achterstallig loon

8 november 2022

Foto: PlusOV

De Zutphense SP, chauffeurs en de vakbond voeren al een paar maanden actie tegen achtergehouden loon en het in eigen zakken steken van gemeenschapsgeld door taxibedrijf TCR. Afgelopen maandag stemde de gemeenteraad van Zutphen bijna unaniem in met het SP-voorstel om het taxibedrijf op het matje te roepen voor deze wanpraktijken. Een goed en zeer nodig signaal, vindt SP-fractievoorzitter Mart de Ridder:

‘Deze chauffeurs doen zeer belangrijk werk voor onze gemeenschap en daar zijn ze trots op. Maar zij als werknemer, en wij als gemeenten, worden bestolen door het graaigedrag van hun bazen.’

Met het woord graaigedrag doelt de voorman van de SP op het feit dat TCR haar chauffeurs soms voor het einde van hun dienst naar huis stuurt en de nog geroosterde uren niet uitbetaalt. Daarbovenop komt ook dat het taxibedrijf een regeling rond pauzetijden fout aanhoudt, dit alles zorgt voor een flinke hap uit het maandloon van de rijdende chauffeurs.

De gemeente betaalt deze uren via PlusOV en directe contracten wel uit aan het bedrijf, met het idee dat de chauffeurs hun tijden rijden en volgens CAO betaald worden. Het gevolg is dat TCR zijn winst vergroot over de ruggen van taxichauffeurs en de gemeenschap.

‘Daarom zijn we blij met het resultaat vanavond.’ Gaat de Ridder verder. ‘Maar Zutphen zit niet alleen in PlusOV, er zijn meer gemeenten in de regio die hieraan meedoen. Onze hoop is dat zij zich ook gaan uitspreken. Zo kunnen we er samen met de chauffeurs voor zorgen dat deze praktijken stoppen.'