Kom 17 februari in actie tegen sluitingen verloskunde en Spoedeisende Hulp in Zutphen

7 februari 2023

Foto: SP Zutphen

De kogel is door de kerk. Eindelijk durft het bestuur van Gelre ziekenhuizen naar buiten te komen met hun plannen om per 1 juli de verloskunde te sluiten in Zutphen. Met daarnaast grote onduidelijkheid voor de toekomst van de Spoedeisende Hulp.

‘Sinds het arriveren van de nieuwe voorzitter, gingen de geruchten al rond op de werkvloer.’ Stelt SP-Fractievoorzitter Mart de Ridder. ‘Maar dat hij zonder pardon hele afdelingen in een paar maanden ging sluiten, had echt niemand verwacht.’

Vanuit alle hoeken van de samenleving groeit de weerstand tegen de wereldvreemde plannen van het ziekenhuisbestuur. ‘Zorgpersoneel dat de barricades op gaat en spandoeken ophangt, de hele politiek die zich tegen het bestuur uitspreekt, dit toont aan hoe dom deze plannen zijn en hoe ver van de werkelijkheid deze nieuwe voorzitter leeft.’

Om de krachten te bundelen, organiseert de SP samen met inwoners, medewerkers, verloskundigen, vakbonden en de lokale politiek een demonstratie tegen sluiting van de verloskunde in Zutphen.

‘Alleen samen kunnen we de druk echt opvoeren’ Stelt de Ridder. ‘Daarom roep ik aan iedereen die het met ons eens is op om 17 februari met ons je woede te uiten. De strijd voor een volwaardig ziekenhuis in Zutphen is nog lang niet gestreden’