Het succesvolle recept van Eten Voor Allen

14 maart 2023

Het succesvolle recept van Eten Voor Allen

Foto: SP

Verse stamppot, nieuwe ontmoetingen en goede gesprekken. Die ingrediënten omlijst door pianoklanken maakten Eten Voor Allen tot een succes. Afgelopen vrijdag en dinsdag kwamen beide avonden ruim 30 mensen samen voor dit nieuwe initiatief van de SP.

Afdelingsvoorzitter Nils Müller vertelt waarom de Zutphense SP afdeling Eten Voor Allen organiseerde: “Supermarkten maken torenhoge winsten, dankzij de hoge rekening die wij allemaal ieder voor zich aan de kassa betalen. Hier gaan mensen aan onderdoor. Maar als we samen een gezonde maaltijd bereiden, samen aanschuiven aan tafel en de avond aankleden met wat ertoe doet in het leven, dan is er genoeg voor iedereen. Heel in het klein laten we zien hoe we de samenleving willen organiseren. Geen marktwerking, maar samenwerking.”

Ontvangen door live pianomuziek van Sem van Gelder schoven de gasten dinsdagavond rond etenstijd aan tafel in buurthuis de Waterkracht. Nieuwe gezichten en oude bekenden. De kookploeg is een paar uur eerder begonnen met aardappels schillen, jus maken en groenten bereiden. Het voorgerecht bestaat uit een verse tomatensoep en poëzie van dichter Pieter Bas Kempe.

Foto: SP

Als hoofdgerecht werden drie soorten stamppot uitgeserveerd, met daarbij een garnituur bestaande uit een gesprek met Debbie van Dijk en Mathijs ten Broeke. De een kandidaat voor de provinciale Statenverkiezingen, de ander kandidaat voor de Eerste Kamer. Met de gasten praatten zij over momenten waarop Zutphenaren in beweging kwamen, tegen het Broederenkloosterproject en voor behoud van het ziekenhuis. Daarbij werd duidelijk dat het aan de SP is om plek op te eisen in de provinciale en landelijke parlementen om dit soort acties kracht bij te zetten.

Als dessert diende Timon Vallentgoed een quiz op aan de gasten met een kopje koffie. En vele paaseitjes voor ieder goed gegeven antwoord. De historische foto’s van Zutphen werden bijna allemaal herkend en maakten veel tongen los.

De lovende reacties van de gasten en het enthousiasme van de vrijwilligers zijn een bevestiging dat Eten Voor Allen niet bij een eenmalig succes moet blijven maar een terugkerend recept is.