Ziekenhuisbaas onder vuur in gemeenteraad

28 maart 2023

Ziekenhuisbaas onder vuur in gemeenteraad

Foto: Sterre Schout / Omroep Gelderland

Maandagavond 27 maart zat de publieke tribune in de gemeenteraadszaal van Zutphen vol met boze, bezorgde inwoners en ziekenhuispersoneel. Ziekenhuisbaas Pier Eringa wil, onder druk van zorgverzekeraars en banken, de afdeling verloskunde, de Spoedeisende Hulp en de Intensive Care afbreken. Hij was aanwezig in de gemeenteraad om zijn plannen toe te lichten. De voltallige raad legde hem het vuur aan de schenen.

Foto: Timon Vallentgoed

De SP, ziekenhuispersoneel en -patiënten overhandigden ziekenhuisbaas Eringa een 25 meter lange rol met persoonlijke verhalen, die hij met tegenzin in ontvangst nam.

Het debat verliep in een grillige sfeer. Eringa onderbrak met regelmaat raadsleden die het woord voerden en hem kritische vragen stelden. Illustrerend was de ontmaskering van de cijfers die Eringa hanteert om zijn betoog voor afbraak te onderbouwen. SP-fractievoorzitter Mart de Ridder vroeg hem: ‘Het eerste wat u zei was dat er 600 bevallingen per jaar in het ziekenhuis zijn. Wil u dat herhalen of wil u dat aanpassen naar het werkelijke aantal?’

Ziekenhuisbaas Eringa: ‘Wat kan is dat daar niet bij opgeteld zijn de niet-ziekenhuisbevallingen die uiteindelijk wel in het ziekenhuis plaatsvinden.’ De Ridder: ‘Maar dat zijn dus wel ziekenhuisbevallingen.’ Eringa: ‘Ja.’

Foto: Mathij ten Broeke

SP-fractievoorzitter Mart de Ridder na deze lange avond: ‘Pier Eringa loopt braaf mee met de eisen van zorgverzekeraars en banken. Hij doet wat zij zeggen. Het interesseert hem niet wat zijn plannen voor effect hebben op de gemeenschap in Zutphen en de regio. Wat Zutphen nodig heeft is een ziekenhuisbaas die opkomt voor zijn personeel en de patiënten, en zich verzet tegen de zorgverzekeraars en banken.’

Onlangs is in het ziekenhuis een ‘alternatieve raad van bestuur’ opgezet, die zich wél durven te verzetten tegen zorgverzekeraars en banken. Ook zij hebben aangegeven de komende tijd nog van zich te blijven laten horen.