Ziekenhuisbaas blijft belangen zorgverzekeraars verdedigen

25 april 2023

Ziekenhuisbaas blijft belangen zorgverzekeraars verdedigen

Foto: SP Zutphen

Ziekenhuisbaas Pier Eringa weigert minister Kuipers te vragen om meer geld te investeren in het Ziekenhuis in Zutphen. Inwoners, personeel en patiënten hadden hem dat gevraagd tijdens het gesprek dat ze met hun bezetting afgelopen vrijdag hadden afgedwongen.

Na een kort gesprek vroegen de actievoerders aan ziekenhuisbaas Pier Eringa om een brief aan minister Kuipers te ondertekenen. In die brief wordt minister Kuipers gevraagd in te grijpen, omdat de zorgverzekeraars niet willen betalen wat nodig is om volwaardige zorg in de regio overeind te houden. Ziekenhuisbaas Pier Eringa was het daar mee eens, maar weigerde alsnog de brief te ondertekenen.

Foto: SP Zutphen

De tientallen actievoerders scandeerden ‘Kies voor ons!’. Een verpleegkundige uit het ziekenhuis, een moeder die haar peuter had meegenomen en een hoogzwangere dame stapten om de beurt naar voren om Eringa het vuur aan de schenen te leggen en hem te confronteren met de gevolgen van het uitkleden van het ziekenhuis. Alhoewel het leidde tot een van de zenuwen trillende stem en handen van de ziekenhuisbaas, leidde het niet tot het ondertekenen van de brief.

De SP, die de bijeenkomst had georganiseerd, liet weten het hier niet bij te laten. ‘Zutphen is niet het eerste ziekenhuis wat wordt uitgekleed: eerst kun je er niet meer bevallen, straks kun je er niet meer genezen’ aldus SP Tweede Kamerlid Jimmy Dijk, die ook aanwezig was, ‘zolang liberalen en zorgverzekeraars aan de touwtjes trekken, zitten we in de mangel van de markt en zullen ziekenhuizen uitgekleed worden. De SP gaat zich in de Tweede Kamer hard maken voor volwaardige ziekenhuiszorg in de regio. Ik doe een beroep op iedereen die wil meehelpen om daar een bijdrage aan te leveren.’

De SP organiseert voor een volgend protest een busreis naar Den Haag om minister Kuipers ter verantwoording te roepen. Mensen worden opgeroepen mee te gaan. Ze kunnen zich aansluiten door een mail te sturen naar zutphen@sp.nl