Gratis bus naar ziekenhuisdebat Den Haag

13 juni 2023

Gratis bus naar ziekenhuisdebat Den Haag

Foto: SP

Donderdag 22 juni rijdt de SP met een grote bus vol Zutphenaren naar politiek Den Haag om minister Kuipers ter verantwoording te roepen. De Tweede Kamer debatteert dan over de afbraak van ziekenhuiszorg in de regio, zoals in Zutphen gebeurt. Wie zich op tijd aanmeldt, kan gratis mee.

Ziekenhuisbaas Pier Eringa heeft de afdeling verloskunde al gesloten en wil nog meer cruciale zorg uit Zutphen weghalen. Dit doet hij onder druk van zorgverzekeraar Zilveren Kruis en met goedkeuring van zorgminister Ernst Kuipers. Maar ook op steeds meer andere plekken in het land moeten mensen verder en langer reizen voor spoedeisende- of Eerste Hulp, verloskunde of andere zorg.

We krijgen met deze gevolgen te maken omdat van onze ziekenhuiszorg een markt is gemaakt. Kosten, winsten en topsalarissen staan voorop in plaats van patiënten en goede zorg. Uiteindelijk betalen de mensen en de samenleving de rekening en zijn we duurder uit.

Het debat 22 juni in de Tweede Kamer is afgedwongen door alle acties van afgelopen maanden. Ziekenhuismedewerkers, patiënten en inwoners kwamen samen met de SP in verzet tegen de afbraakplannen. Zo organiseerden ruim 25 actievoerders op 21 april een bezetting in de hal van het ziekenhuis en protesteerde het dubbele aantal mensen op 12 juni bij het kantoor van zorgverzekeraar Zilveren Kruis.

Daarom gaan we met zijn allen naar Den Haag om te laten zien dat ons ziekenhuis volwaardig open moet blijven. Iedereen die een hart voor ons ziekenhuis heeft is welkom. Voor het debat vragen we Kuipers om zich voor behoud uit te spreken.

In het kort:
  • Donderdag 22 juni
  • De gratis bus naar Den Haag vertrekt om 07.30 uur achter het station Zutphen.
  • Rond 10.00 uur komen we aan in Den Haag en verzamelen we naast Bezuidenhoutseweg 2, 2594 AV Den Haag. Koffie aanwezig.
  • Na een actie waarin we oproepen voor behoud van ons ziekenhuis gaan we het debat volgen vanaf de publieke tribune. Rond 17.00 uur gaan we weer naar huis.
Meld je nu aan! Dit kan door te mailen naar zutphen@sp.nl
Ook voor vragen kun je hier terecht.