Zutphen in actie bij de Tweede Kamer voor behoud Gelre ziekenhuis

22 juni 2023

Zutphen in actie bij de Tweede Kamer voor behoud Gelre ziekenhuis

Foto: SP

Voor een paar mensen ging de wekker extra vroeg donderdagochtend. Om op tijd te zijn moesten Zutphense actievoerders op tijd hun bed uit, om de gratis bus naar Den Haag niet te missen. Vandaag werd er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de sluiting van Ziekenhuisafdelingen door het hele land. Gekleed in het wit, als teken voor de zorg die in crisis is, ging een bijna volle bus naar de Tweede Kamer om hun onvrede te tonen over de sloopplannen voor ons ziekenhuis.

Zutphen staat niet alleen in deze strijd. Zo worden er door het land afdelingen van ziekenhuizen gesloten door zorgverzekeraars en ziekenhuisbestuurders. Zo kwamen er vandaag ook actievoerders uit Zoetermeer naar Den Haag, en werd er actiegevoerd in Friesland tegen de sluiting van streekziekenhuizen in Heerenveen en Sneek.

Voor het debat begon, organiseerde de SP een bijeenkomst waar Kamerleden en de minister voor waren uitgenodigd. Zo overhandigde Zutphense actievoerder van het eerste uur Marije Lander een verhalenboek aan minister Kuipers. Het verhalenboek staat vol met 400 persoonlijke verhalen van mensen die hun leven of dat van een dierbare te danken hebben aan een volwaardig ziekenhuis in de buurt.

‘Het is heel goed om te zien dat steeds meer mensen zich uitspreken en organiseren tegen afbraak van onze ziekenhuizen’ zegt Zutphense SP-fractievoorzitter Mart de Ridder. ‘Het gevolg van al onze acties hebben we vandaag ook gezien in het debat. Steeds meer politieke partijen verzetten tegen het sluiten van onze streekziekenhuizen.’

Dat was te merken aan de inbreng van Kamerleden op de situatie in Zutphen, van politiek links tot rechts was er felle kritiek op minister Kuipers. Toch hield de minister vast het afbraakbeleid dat de afgelopen jaren door ons land heeft plaatsgevonden.

Hiermee kiest de minister niet de kant van inwoners, patiënten en personeel, maar de kant van zorgverzekeraars en banken. ‘Dat betekent niet dat onze strijd voorbij is.’ Zegt de Ridder. ‘Het Zutphense ziekenhuis is niet het eerste ziekenhuis waar dit gebeurt. Maar we gaan door. Zutphen en de omgeving hoort een volwaardig ziekenhuis dichtbij te hebben’.

Wil je weten hoe het debat eraan toe ging? Kijk hieronder de inbreng van Lilian Marijnissen: