Recreanten camping Warnsveld en SP strijden tegen investeringsbedrijf. ‘Wij laten ons niet wegpesten.’

29 september 2023

Foto: SP

Het speelt al een tijdje, de toekomst van Camping Warnsveld. Voor veel mensen is de camping een begrip, Sommige recreanten staan er al generaties. Met de geplande overname in december moeten ze plotseling de camping verlaten voor een investeringsbedrijf dat er dure chaletjes wil bouwen. ‘Het voelt toch alsof er iets van je afgepakt wordt.’

Eind augustus krijgen de recreanten een mail van investeringsbedrijf Yoko Village. Vóor eind december moeten zij hun plek leeggemaakt hebben zodat de nieuwe eigenaar er 60 dure chalets kan neerzetten. Alhoewel Yoko Village pas in december officieel eigenaar is, maken ze nu al snel werk van het leeghalen van de camping.

‘Dit mag gewoon niet’ stelt voorzitter van de actiegroep ‘Recreanten recht camping Warnsveld’. ‘Al voordat ze überhaupt de sleutels in handen hebben, kiezen ze ervoor om tegen wet- en regelgeving in onze huurcontracten op te zeggen. Dat mag niet.’ Dat is gebleken uit eerdere zaken. Meerdere malen hebben rechters uitgesproken dat er een concreet en haalbaar plan ingediend moet zijn bij de gemeente voordat er opgezegd kan worden.

De groep wordt gesteund door de landelijke en lokale SP. Fractievoorzitter van de SP in Zutphen Mart de Ridder: ‘Door het hele land zien we dat campings worden opgekocht door (buitenlandse) roofinvesteerders. Hun doel is niet het goed beheren van betaalbare campings, maar het bouwen van luxe chalets en het dikke verdienmodel eromheen. Nu lijkt het alsof de strijd al verloren is. Warnsveld lijkt de volgende, maar zover laten zij het niet komen.

Daarmee doelt hij op de recente overwinningen van recreanten op campings Sandevoerde, Berkenven en Meerzicht. De SP is in nasleep van deze acties in de Tweede kamer al bezig met een initiatiefvoorstel om recreanten meer zeggenschap te geven op campings.

Recent hebben de recreanten ingesproken in de Zutphense gemeenteraad. Hun hoop is dat de gemeenteraad en het Zutphense stadsbestuur alles gaat doen om de Warnsveldse camping te houden wat het is, een prachtige plek voor iedereen om tot rust te komen.