SP plakt dienstregeling treinen naar OIdenzaal af

2 september 2023

SP plakt dienstregeling treinen naar OIdenzaal af

Foto: SP

De SP heeft zaterdag de dienstregeling van de treinen tussen Zutphen en Oldenzaal afgeplakt. Keolis liet weten deze hele dag geen treinen over dit traject te laten rijden, met het personeelstekort als argument. SP bestuurslid Debbie van Dijk uit Zutphen: 'Wat Keolis niet vertelt is dat hun moederbedrijf miljoenen euro’s winst maakt, en dat dat geld niet wordt ingezet om hun machinisten fatsoenlijk te betalen. Reizigers en personeel zijn daar onterecht de dupe van. Dit moet stoppen'.

Op verschillende stations langs de spoorlijn Zutphen-Oldenzaal heeft de SP daarom posters geplakt met de oproep om af te stappen van marktwerking op het spoor en spraken zij met teleurgestelde reizigers. Voor de SP is het niet rijden van de treinen het zoveelste bewijs dat marktwerking op het spoor steeds grotere problemen oplevert. Sinds de vermarkting van het openbaar vervoer, is de kwaliteit achteruit gegaan, terwijl de kaartjes alleen maar duurder zijn geworden.

Zutphense SP’er en kandiaat voor de Tweede Kamerverkiezingen Debbie van Dijk:

Foto: SP
''Waarom is ons openbaar vervoer in handen van een Frans staatsbedrijf? In Nederland zouden we zelf moeten gaan over het openbaar vervoer zodat we de prijzen kunnen verlagen, het personeel beter kunnen betalen en Zutphenaren met voldoende treinen kunnen reizen. Dan kunnen we meteen afscheid nemen van die drie(!) verschillende incheckpaaltjes op het perron."

Keolis is een dochteronderneming van een Frans staatsbedrijf. Door marktwerking op het spoor proberen zij zoveel mogelijk spoorlijnen binnen te halen voor een zo laag mogelijke prijs. Vanwege concurrentie met andere vervoersbedrijven zijn personeel en reizigers de dupe, omdat het geld ergens vandaan gehaald moet worden. De komende tijd zullen de SP-afdelingen actie blijven voeren voor openbaar vervoer zonder marktwerking.