Stop met pleisters plakken, pak de Zutphense wooncrisis bij de wortel aan

12 november 2023

Stop met pleisters plakken, pak de Zutphense wooncrisis bij de wortel aan

Foto: Anouk Pross / SP

De wooncrisis is geen ver-van-je-bed-show. Ook in Zutphen leven dak- en thuislozen, mensen die hun huur niet meer kunnen betalen en jongvolwassenen die noodgedwongen bij hun ouders wonen. De sociale, psychische en financiële schade voor mensen die hieruit voortkomt is ongekend. Het is tijd om de oorzaak aan te pakken, maar coalitiepartijen in het gemeentebestuur willen alleen pleisters plakken.

Leesten Schouwbroek is een weiland aan de rand van de bebouwde kom. Jaren geleden is deze landbouwgrond al in handen gekomen van een grondspeculant. Landbouwgrond kost nog geen € 10,- per vierkante meter, maar honderden euro’s wanneer het gemeentebestuur deze zelfde grond een woonbestemming geeft. Hierdoor verdienen grondspeculanten grof geld, zonder er iets voor te doen.

300 nieuwbouwwoningen is de bedoeling voor Schouwbroek, vooral voor jongeren, starters en jonge gezinnen. Woningen zullen er ongetwijfeld komen, maar die zullen duur worden en niet te betalen voor juist deze groep woningzoekenden. Die hoge prijs ontstaat maar voor een klein deel door dure bouwmaterialen en de hoge rentestand. En vooral door de winst die de grondeigenaar in de broekzak steekt en de vrijheid die vastgoedontwikkelaars krijgen om het type woningen neer te zetten waar zij het meest aan verdienen.

Wethouder Jasper Bloem weet ook dat dit schuurt met de belofte voor betaalbare woningen. Maar in plaats van deze oorzaak aan te pakken, plakt hij liever pleisters. Zo kiest hij ervoor om de grens van wat ‘betaalbaar’ zou zijn gewoon op te schuiven naar bijna 4 ton (!). Dan vallen er inderdaad meer woningen in die categorie maar dat maakt het voor niemand beter betaalbaar. Ook Burgerbelang en CDA plakken pleisters, door hun voorstel voor startersleningen. Klinkt sympathiek, maar het betekent: een klein groepje mensen iets meer in de schulden laten steken zodat zij de te hoge prijzen kunnen betalen.

Deze politici dienen met deze slechte plannen de belangen van vastgoedspeculanten en niet die van woningzoekenden. Als dit voortkomt uit onkunde is het beschamend. Maar als zij dit vol overtuiging blijven verdedigen is het verwerpelijk en kwalijk dat zij zoveel mensen hiermee duperen.

Wie de wooncrisis echt aan wil pakken moet de macht van speculanten en projectontwikkelaars breken. Zij investeren niet, maar sluizen geld uit de volkshuisvesting rechtstreeks naar hun eigen broekzak. Hun belangen staan haaks op die van ons. Zutphen moet als gemeenschap zelf gaan bouwen, dat is de enige manier om de tegenstelling van belangen op te heffen.

De stad Wenen toont hoe realistisch dit is. Deze stad bouwt, verhuurt en onderhoudt een groot deel van haar eigen woningvoorraad dankzij een gemeentelijk woonbedrijf. Daarnaast gaat de stad zelf over de prijzen van woningen. De wooncrisis is alleen op te lossen door net zoals Wenen zelf als stad de volkshuisvesting in eigen hand te nemen, door zelf de baas over bouwgrond te blijven en geldwolven buiten de deur te houden.

Uw stem op 22 november bepaalt hoe onze samenleving eruit ziet. Moeten huizen betaalbaar zijn voor projectontwikkelaars of voor de mensen die gewoon willen wonen? Stem SP, want de tijd van pleisters plakken is voorbij.

Mathijs ten Broeke, kandidaat Kamerlid (#8) voor de SP

Mart de Ridder, Fractievoorzitter SP Zutphen en woningzoekende