Voorstel van Zutphense SP aangenomen: Gemeente moet private opkoper op zijn plichten wijzen

14 november 2023

Het verraste inwoners, recreanten en de lokale politiek volledig: Het recente websitebericht van Yoko Village, nieuwe eigenaar van de camping in Warnsveld. Juli 2024 zal er een feestelijke opening zijn van het nieuwe yogapark, met zwembad, restaurant en sauna. Daarnaast moeten alle huidige recreanten voor de jaarwisseling weg zijn, zodat er dure chalets geplaatst kunnen worden.

‘Deze plannen voor een luxe yogacamping, en de manier waarop er met recreanten en de gemeente wordt omgegaan, toont een arrogantie van de private investeerder dat vraagt om een gemeente die zo snel mogelijk op de handrem trapt.’ Stelt SP-Fractievoorzitter Mart de Ridder. ‘Naast illegale stopzetting van contracten denken ze ook dat ze een heel dorp uit de grond mogen stampen. Ik ben blij dat een meerderheid van de gemeenteraad het met ons en de actievoerende recreanten eens is.

De recreanten, die nu hun plekken winterproof hebben gemaakt voor volgend seizoen, hebben zich de afgelopen maanden georganiseerd in een vereniging, om samen actie te voeren tegen illegale stopzetting van hun contracten. Een vertegenwoordiger van het bestuur zou inspreken deze avond, maar moest het door nieuwe regelgeving rond inspreken houden op een ingezonden brief. Zij stelt ook dat Yoko Village zich niet aan de wet- en regelgeving houdt.

De gemeenteraad debatteerde maandag over het voorstel van de SP, Stadspartij en KBL, een nipte meerderheid was het eens dat het stadsbestuur samen met de provincie naar de private opkoper moet stappen om ze op hun plichten te wijzen.

‘Het is een eerste stap,’ stelt de Ridder blij vast na het debat. ‘Ik heb er vertrouwen in dat we dit soort wereldvreemde praktijken heel snel kunnen stoppen. En we een prachtige betaalbare camping in het groen kunnen behouden voor ons allemaal.’