Zutphen is het ziekenhuis niet vergeten

20 november 2023

Zutphen is het ziekenhuis niet vergeten

Foto: SP Zutphen

Honderden ansichtkaarten met hartverwarmende boodschappen. Maandag ontvingen zorgverleners van de cardiologieafdeling, kinderafdeling en Spoedeisende Hulp deze van inwoners uit Zutphen, op initiatief van de SP. Hiermee laten zij de zorgverleners weten hen te steunen in hun belangrijke werk en dat ze blijven strijden voor een volwaardig ziekenhuis in onze regio.

Een week eerder gingen SP’ers in gesprek met mensen op straat, over de toekomst van het ziekenhuis. Daar kwam uit naar voren dat de strijd tegen de sluitingen van afdelingen ook veel vergt voor de medewerkers in het Gelre ziekenhuis. Daarom lieten zij een hartverwarmende boodschap achter op de ansichtkaarten. Binnen een uur waren de kaarten gevuld.

Vrijdag stonden negen SP’ers, onder wie ook kandidaat-Kamerlid Mathijs ten Broeke, klaar om deze honderden ansichtkaarten aan het personeel van Gelre Zutphen te overhandigen. Maar bij de deur weigerde een beveiliger hen de toegang, de directie had opdracht gegeven om SP’ers buiten de ziekenhuisdeuren te houden. Marije Lander van de SP: “Dit is tekenend voor hoe Pier Eringa omgaat met zijn personeel en met de Zutphense bevolking. Een compliment kan er niet vanaf en er moet productie gedraaid worden. Maar we laten ons niet zomaar wegsturen. Maandag zijn we afzonderlijk alsnog naar binnen gelopen en hebben we de kaarten overhandigd aan de medewerkers.

Mathijs ten Broeke, Zutphense kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen: “De afgelopen jaren is er schandalig bezuinigd op zorg en is de zeggenschap over ons ziekenhuis in handen gekomen van zorgverzekeraars en banken. Niet alleen in Zutphen, maar door het hele land dreigen streekziekenhuizen uitgekleed te worden of zelfs helemaal te verdwijnen. Dat kan en moet anders. Wij als gemeenschap moeten de toekomst bepalen en juist investeren in een ziekenhuis dichtbij.”

Toch is de zorg geen groot onderwerp geworden deze verkiezingscampagne. Lander: Veel partijen spreken zich niet duidelijk uit over de zorg omdat ze van plan zijn om na 22 november miljarden te bezuinigen. De SP is de enige partij die de marktwerking uit de zorg haalt en wil investeren in plaats van bezuinigen. Een stem op de SP is een stem voor ons ziekenhuis.”