Geen afbraak sociale huisvesting in de Zeeheldenbuurt!

16 september 2024

Geen afbraak sociale huisvesting in de Zeeheldenbuurt!

Foto: Ronald Hissink

Afgelopen week kwam eindelijk duidelijkheid vanuit de gemeente en woonbedrijf Ieder1: De 240 sociale huurwoningen in de Zeeheldenbuurt, die vanwege ouderdom gesloopt gaan worden, worden in de nieuwe plannen ook erbij gebouwd. Dit houdt in dat de voorraad sociale huurwoningen er niet op achteruitgaat. Daarnaast hebben bestaande huurders recht op terugkomst.

Dat dit het eindresultaat is, komt mede door voorstellen van de Zutphense SP, die in de gemeenteraad de eis op tafel legde. SP-Fractievoorzitter Mart de Ridder: ‘Toen wij in de Zeeheldenbuurt met huurders spraken werd een ding duidelijk: Van helder communiceren over de sloopplannen was geen sprake. Huurders mogen van hun verhuurder best weten wat er met hun buurt gaat gebeuren. Nu is er in ieder geval de garantie dat huurders terug mogen komen in hun wijk.’

Helemaal lovend is de SP niet over de plannen. Als de wooncrisis fundamenteel aangepakt dient te worden, moet een stadsbestuur alles op alles doen om meer sociale huurwoningen bouwen in plaats van akkoord gaan met behoud van het totale aantal.
Daarnaast heeft Ieder1 de afgelopen jaren in meerdere wijken aangetoond slecht om te gaan met renovaties en belabberd te communiceren met hun huurders. ‘We zullen de bouwplannen scherp in de gaten houden’ zegt de Ridder afsluitend.