Zutphen steunt miljonairsbelasting

3 juni 2024

Zutphen steunt miljonairsbelasting

Foto: SP

Mensen die meer dan 5 miljoen euro bezitten iets meer bij laten dragen aan de samenleving. Massaal spraken Zutphenaren afgelopen zaterdag hun steun uit voor deze miljonairsbelasting. Voor sociale vooruitgang is het volgens de Zutphense SP hard nodig om de welvaart te herverdelen, in plaats van de samenleving te verdelen.

In het Waterkwartier gingen SP’ers in gesprek met het winkelende publiek en deur aan deur in de buurt. Ook Debbie van Dijk ervoer veel steun van mensen voor de miljonairsbelasting. Van alle kandidaten voor de Europese verkiezingen is zij de enige Zutphense kandidaat.

“Het nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB laat de ongelijkheid toenemen, maar dat hoeven we niet te accepteren. Een bescheiden belasting voor de 0,3% rijkste Nederlanders, levert 12,7 miljard euro op. Hiermee kunnen we flink investeren in onze zorg, volkshuisvesting, onderwijs en energie. De superrijken gaan het niet voelen, maar de levens van miljoenen Nederlanders ga je er compleet mee veranderen.”
- Debbie van Dijk

Carla Piek ziet dit plan helemaal zitten. Al ruim 30 jaar woont ze in het Waterkwartier en zaterdag zette zij als een van de eersten haar handtekening.

“Hoe eerder een miljonairsbelasting hoe beter. Terwijl de rijken steeds rijker worden, betalen velen huurders zoals ik ieder jaar meer. De huren zijn al zo hoog, en volgende maand stijgen de huurprijzen weer met 5,3%. Dat is te gek voor woorden.”
- Carla Piek, bewoner Waterkwartier

Van Dijk ziet ook kansen om de druk in Europa op te voeren om de allerrijksten extra te laten betalen. Maar daar is wel iets voor nodig, zegt ze:

“Dit krijgen we alleen voor elkaar als mensen hiervoor opkomen. Dus kom op waar je voor staat én achter staat. En laat dat horen op 6 juni bij de Europese verkiezingen door een stem op de SP.’’