Verhitte discussie over openstelling van De Mene

26 november 2005

Verhitte discussie over openstelling van De Mene

Afgelopen raadsvergadering is er stevig gedebatteerd over de openstelling van De Mene. De SP en de Stadspartij vinden de openstelling voorbarig.

Al sinds de opening van dit gebouw zo'n vijf jaar geleden zijn er mensen die gezondheidsklachten hebben die door dit gebouw zouden komen. In juni van dit jaar zijn bij een onderzoek naar de luchtkwaliteit hoge concentraties giftige stoffen in de lucht van een aantal klaslokalen van De Mene aangetroffen. Het multifunctionele gebouw waarvan de gemeente Zutphen de eigenaar is wordt o.a. gebruikt door een school en een kinderdagverblijf. Pas op 4 november werd besloten het gebouw te sluiten, nadat dit aan de burgemeester door de GGD werd geadviseerd. Hoe het komt dat dit zolang op zich heeft laten wachten is nog onbekend. De gemeente, GGD en het schoolbestuur onderzoeken momenteel hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ondertussen is ook onderzoek naar de luchtkwaliteit door het RIVM gedaan, die geen te hoge waarden heeft aangetroffen. Er liggen op dit moment dus twee rapporten, één waarin veel te hoge waarden zijn gemeten en één waarin geen te hoge waarden zijn gemeten. De GGD heeft naar aanleiding van dit tweede rapport geconcludeerd dat er geen gevaar meer voor de gezondheid is en dat het gebouw weer open kan. De burgemeester heeft vervolgens, na overleg met het college, besloten het gebouw weer vrij te geven. Dit is echter wat de SP betreft voorbarig.

De oorzaken van de hoge concentraties in juni zijn nog niet gevonden en er kan dus ook niets met zekerheid worden gezegd over de waarden in de toekomst. Als de gebruikers nu weer terug gaan lopen ze dus het risico dat ze weer in de giftige stoffen komen te zitten. De SP vind dat er eerst een oorzaak moet zijn gevonden en eventuele maatregelen naar aanleiding van die oorzaak, voordat het gebouw weer open kan. Het voorzorgsprincipe moet dus maximaal benut worden. De ouders van leerlingen, de school en andere gebruikers van het gebouw voelen er ook niet veel voor om weer terug te keren. Het college stelt zich echter op het formele starre standpunt dat ‘de deskundigen’ zeggen dat het weer veilig is en dat daarom de school weer open kan. Als de school niet wil terugkeren, zo zegt het college, dan moeten ze ook zelf maar voor de kosten daarvan opdraaien. Onacceptabel, zegt de SP. Je moet als gemeente de onrust bij ouders niet negeren en de school via financiële druk dwingen om weer terug te keren.

Wat de SP betreft moet de gemeente hier gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen. Gezien het feit dat er nog geen oorzaken zijn gevonden, er veel onzekerheid en onrust bij ouders leeft, moet je ervoor kiezen om het zekere voor het onzekere te nemen en de school voorlopig gesloten laten. De SP heeft dan ook samen met de Stadspartij een motie ingediend om dit te bereiken. De andere partijen gingen echter voor het college liggen en steunden de motie niet. Dit leidde tot verhitte discussies, mede door het late tijdstip (na twaalven), waarin de fractievoorzitter van de SP Thomas Rijs met oprechte verontwaardiging stevig stelling nam. Helaas waren andere partijen niet tot andere gedachten te brengen en sneuvelde de motie.

U kunt erop rekenen dat de SP deze kwestie kritisch zal blijven volgen!

Motie betreffende sluiting De Mene

De raad van de gemeente Zutphen, in vergadering bijeen op 21 november 2005;

Overwegende dat:

• Leerlingen en leerkrachten van de Lea Dasbergschool in De Mene al sinds 2001 gezondheidsklachten hebben. De afgelopen weken veel klachten verdwenen bij het bezoeken van vervangende schoolruimte.
  • De metingen van Pro Monitoring te hoge concentraties lieten zien van formaldehyde, acetaldehyde, aceton, benzeen en tolueen.
  • RIVM geen verhoogde waarden heeft gemeten van deze schadelijke stoffen.
  • De verschillen tussen de verontrustende resultaten van Pro Monitoring en de geruststellende resultaten van het RIVM vooralsnog niet zijn verklaard.
  • Onder de huidige omstandigheden nog veel vragen onopgelost blijven en eventueel noodzakelijke aanpassingen aan gebouw en/of ventilatie nog niet zijn gerealiseerd.
  • Kinderen gevoeliger zijn voor genoemde stoffen dan volwassenen.

Van mening dat:

• De burgemeester op 4 november 2005 de juiste beslissing heeft genomen door het gebouw De Mene per direct te sluiten.
  • De voorgenomen maatregelen, zoals de onderzoeken door TNO-bouw, RIVM en GGD goede vervolgstappen zijn.
  • De gemeente als verhuurder van De Mene een grote verantwoordelijkheid draagt omdat het dagopvang van en onderwijs aan kinderen betreft.
  • De kinderen pas terug kunnen keren naar De Mene als er oorzaken zijn gevonden en eventueel noodzakelijke aanpassingen zijn gerealiseerd.

Verzoekt het college:

• Het voorzorgsprincipe maximaal te hanteren, omdat het kinderen betreft,
  • De GGD te vragen alle, mogelijk aan het verblijf in de De Mene gerelateerde, gezondheidsklachten, uit heden en verleden, van leerlingen en leerkrachten te inventariseren en te analyseren,
  • Het gebruik van De Mene door kinderen, in vervolg op het besluit van 4 november, voor onverantwoord te houden zolang nog niets bekend is over
    - de oorzaak van de gezondheidsklachten,
    - de grote verschillen in de gemeten concentraties schadelijke stoffen,
    - de eventueel noodzakelijke aanpassingen, bijvoorbeeld met betrekking tot de ventilatie.
  • Pas na te denken over hernieuwd gebruik van De Mene voor dagopvang en school als oorzaken zijn gevonden en noodzakelijke aanpassingen zijn gerealiseerd.

En gaat over tot de orde van de dag.

Provincie: “problemen met Zutphense school hebben niets met stort te maken”
SP-statenfractie wil duidelijkheid over sluiting Zutphense school wegens giftige stoffen
Het GGD rapport over de Mene in Zutphen (externe link, PDF, 209 kB)